Kjør avgiftsfritt i 25 dager

BLIR LOVLIG: Regelverket endres fra 1. februar og man kan nå låne bil av en privatperson i utlandet og kjøre den i Norge avgiftsfritt i inntil 25 dager i løpet av 12 måneder. (Foto: Knut Moberg).
BLIR LOVLIG: Regelverket endres fra 1. februar og man kan nå låne bil av en privatperson i utlandet og kjøre den i Norge avgiftsfritt i inntil 25 dager i løpet av 12 måneder. (Foto: Knut Moberg).
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Tollvesenet blir det nå enklere å kjøre med utenlandske skilter i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hittil har reglene for bruk av kjøretøy registrert i utlandet vært beinharde. I ekstreme tilfeller har de nærmest medført økonomisk ruin for den som har overtrådt dem.

Fra 1. februar 2014 kan imidlertid personer som bor fast i Norge kan innføre og bruke et utenlandsregistrert, privatlånt kjøretøy her i inntil 25 dager. Bruken må skje i løpet av en tolvmåneders periode.

Bakgrunnen for endringen er at EFTAs overvåkningsorgan, ESA, i april 2013 slo fast at det norske regelverket var i strid med EØS-avtalen. Dermed ble Norge pålagt å endre praksis.

Du kan dele opp tidsperioden

Dette betyr i praksis at personer med fast oppholdssted i Norge kan låne et utenlandsregistrert kjøretøy av en privatperson i utlandet, og innføre det til Norge for bruk i en periode på inntil 25 dager.

Så lenge det skjer i løpet av 12 måneder slipper altså vedkommende å betale engangsavgift for bilen. Tidsperioden kan deles opp som man vil. Det er et en forutsetning at man melder fra til Tollvesenet senest når man passerer grensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ordningen gjelder både personbiler, varebiler, bobiler, motorsykler, ATV-er og tilhengere, inkludert campingvogner.

LES OGSÅ: Nye regler for bruktimport

Ikke ditt eget kjøretøy

Med "privatlånt kjøretøy" menes motorvogn som stilles til rådighet for privatpersoner av privatpersoner. Dette gjelder også om man har betalt for lånet, det vil si leid bilen. Derimot dreier det seg naturlig nok ikke om et lån hvis man på en eller måte eier motorvognen - helt eller delvis.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her kan du enkelt finne ut hva det vil koste deg å importere en bil fra utlandet

Kan gjøre tilværelsen enklere

Bestemmelsen stiller for øvrig ingen begrensninger med hensyn til hvilke privatpersoner man kan låne av. Altså er det ingenting i veien for å låne motorvogn av ektefelle, foreldre, venner, eller av potensielle selgere.

Dette kan med andre ord gjøre det lettere for folk som av diverse årsaker lever på tvers av landegrensene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik melder du fra

MULIG FRA 1. FEBRUAR: Nå kan du kjøre den i Norge - vel å merke så lenge du ikke selv står som eier. (Foto: Knut Moberg).MULIG FRA 1. FEBRUAR: Nå kan du kjøre den i Norge - vel å merke så lenge du ikke selv står som eier. (Foto: Knut Moberg).

Du kan bruke Tollvesenets elektroniske registrering hvis du skal hente et kjøretøy over grensen. Skjemaet som må fylles ut for å søke om kjøretillatelsen heter Søknad om Midlertidig Tillatelse til Innførsel av Motorvogn, og du finner det her.

Den som skal låne kjøretøyet kan også henvende seg personlig til Tollvesenet ved grensepassering og der vil man hjelpe til med å fylle ut skjemaet elektronisk.

Hvis det ikke er eieren selv som låner ut bilen, må også eiers navn og kontaktinformasjon oppgis. Det skal gis tilbakemelding automatisk på at opplysningene bruker har registrert er sendt Tollvesenet.

Den gjelder som bekreftelse på at kjøretillatelse er gitt, og det er viktig at man alltid har den tilgjengelig når man bruker kjøretøyet i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slurv kan bli dyrt

Den som låner kjøretøyet har selv ansvaret for at det blir utført til utlandet igjen før perioden man har meldt inn er utløpt.

Merk at hovedregelen hvis man bruker et utenlandsregistrert, privatlånt kjøretøy i strid med den nye bestemmelsen er at brukeren må betale engangsavgift, toll og merverdiavgift for det aktuelle kjøretøyet, samt tilleggsavgift. Det kan bli svært dyrt.

Ifølge Tollvesenet kan tollregionen det gjelder likevel tillate gjenutførsel uten innbetaling av ordinære avgifter når det foreligger såkalte særlige omstendigheter knyttet til den ulovlige bruken.