Meny

GLA: Pangstart for den nye Mercedes-SUVen

I mars er den her: Nye Mercedes GLA har allerede fått kjemperespons i markedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

425 bestillinger før den i det hele tatt er i Norge.

15. mars er det klart for lanseringen av en av årets mest spennende bilnyheter.

Da går Mercedes samtidig inn i den sterkt voksende klassen for kompakte SUV-er, eller crossovere.

Bilen heter GLA, den er basert på populære A-klasse – og veldig mye tyder på at Mercedes her har en ny storselger på det norske markedet.

Overgår forventningene

Halvannen måned før lansering er det nemlig klart at importøren har bestillinger inne på nesten halvparten av alle bilene som kommer til Norge i 2014.
425 biler er i skrivende stund reservert – altså en god stund før bilen i det hele tatt er i Norge.

– Det er litt bedre enn selv våre egne, ambisiøse forventninger. Vi er tildelt 900 GLA for 2014 totalt, men hvis denne salgstakten fortsetter, vil vi jobbe for å få flere biler, forteller Christoffer Nøkleby som er PR og informasjonssjef hos Mercedes Norge.

Dette er første smakebit på en annen ny, eksklusiv SUV:

Norsk volummodell

Med en lengde på 4,42 meter plasserer GLA seg størrelsesmessig omtrent midt i klassen.

GLA 220 CDI 4 MATIC og GLA 250 4 MATIC er de første som kommer til Norge, det starter altså med relativt voksne motorer.

I mai kommer det som trolig blir den norske volummodellen: GLA 200 4 MATIC.

Så langt er det bilen de fleste kundene har bestilt. Den forhjulsdrevne versjonen kommer også i mai.

LES OGSÅ: GLA dukket plutselig opp i Lofoten

Mange nye kunder

GLA er et ledd i Mercedes-strategien om å tilby et svært bredt modellutvalg, der man også skal ha mindre og rimeligere utgaver enn tidligere.

Suksessen med A-klasse har skaffet merket mange nye kunder.

Mercedes tror at svært mange av kundene i kompakt-SUV-markedet ønsker seg noe som skiller seg litt ut fra mengden – og er villig til å betale ekstra for det.

Hvem er GLA-kundene?

– Basert på tilbakemeldingen fra forhandlerne, kan man kalle dem «Den sporty familien». Vi ser at bilen appellerer sterkt til den samme typen mennesker som begynte å besøke forhandlerne våre for å prøve A-klasse. Mennesker som har hatt den bilen som sitt første virkelige møte med Mercedes-Benz. Samtidig har bilen fått stående applaus fra våre eksisterende kunder. Så potensialet for GLA er stort, sier Christoffer Nøkleby.

Mange konkurrenter

GLA skal inn i en bilklasse som nærmest har eksplodert de siste årene.

Lenge var de japanske produsentene helt dominerende her – men det er det slutt på.

Biler som BMW X1, Audi Q3, Mini Countryman og Range Rover Evoque har flyttet pristaket i klassen mange hakk opp.

Tøff konkurrent: Les testen av Audi Q3 her:

Over halvmillionen

Rimeligste GLA 200 har 1,6-liters bensinmotor på 156 hestekrefter. Startprisen på denne bilen er 375.000 kroner. GLA 200 CDI med 136 hester starter på 390.000 kroner.

Rimeligste utgave med 4x4 kommer på 455.000 kroner, da snakker vi 200 CDI med 136 dieselhester. For 486.000 kroner får du samme motor, men da med 170 hestekrefter.

Topputgaven er 250 4 MATIC med 211 hestekrefter, denne starter på 515.000 kroner.

Alle prisene – klikk her for å se hva GLA skal koste

 

Saken fortsetter under bildetMercedes GLA kommer til å bli en tøff utfordrer i klassen for kompakte SUV-er.Mercedes GLA kommer til å bli en tøff utfordrer i klassen for kompakte SUV-er.

SE OGSÅ: Noen har det moro på jobben!

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus