Meny

Bobil: Stadig flere lar seg friste av dette

Bobilsalget er sterkt økende i Norge - og her handler det ikke om primitiv camping. Nei, bobilene ligner mer og mer på eksklusive hotellrom på hjul.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ny salgsrekord i Norge i fjor.

Det er ikke veldig mange år siden de aller fleste bobiler på norske veier kom fra Tyskland eller andre europeiske land.

Men de siste årene har det blitt stadig flere med norske skilter. 2012 var et rekordår for bobilsalget, men det stoppet ikke der.

I 2013 økte det med ytterligere ni prosent – og fjoråret ble med det beste salgsår noensinne for bobiler her til lands.

Dobling på fem-seks år

Når alle tallene nå er oppsummert, viser de at totalsalget endte på 2.841 nyregistrerte bobiler.

– Hvis utviklingen fortsetter i samme spor, kan vi komme til å runde 40.000 norskregistrerte bobiler i løpet av 2014. Da nærmer vi oss en dobling av bestanden på bare fem–seks år, sier Odd Askjem som president i Norges Caravanbransjeforbund (NCB) og daglig leder i Askjems Camping-Center AS.

Sjekk denne restaurerte bobilgodbiten!

Mest i juni

Også vinterstid er det aktivitet i campingmarkedet.

– I fjor lå nysalget nær 100 enheter i både januar og februar. Så kommer erfaringsmessig en markant økning i mars, mens perioden fra april og ut juli er høysesongen. I 2013 var juni toppmåneden, med 478 nyregistreringer, forteller Askjem i en pressemelding.

VW Camper: Når du vil skille deg ut på campingplassen

Tenkt nytt

Moderne design og høy funksjonalitet vil bidra til å utvide markedet ytterligere, og gjøre ferieformen mer trendy, tror bransjen.

– Bobilene er i ferd med å bli både penere, tøffere og lettere. Produsentene har tenkt nytt, og sikter seg bedre inn også mot den yngre delen av markedet, sier Geir Holm, markedsansvarlig i NCB.

Gjennomsnittsbilen har mer utstyr enn tidligere, og er fullpakket med avansert teknologi. Samtidig har den blitt lettere, men uten å ha blitt mindre.

70 døgn i året

– Slankingen skyldes lettere materialer og smartere konstruksjoner. I dag får man masse mer bobil innenfor vektgrensen på 3,5 tonn enn for noen få år siden.

Denne grensen har stor betydning for å kunne nå et større og yngre publikum.

– De som er født etter 1972 må ta sertifikat for liten lastebil for å kunne kjøre bobil som er tyngre enn 3,5 tonn. Reglene i Norge gjelder også i andre europeiske land. Tyngre biler er dessuten pålagt en årlig EU-kontroll og har dyrere bompengeavgifter, sier Holm.

Prisene for nye bobiler starter på rundt en halv million. De fleste kundene bruker mellom 700.000 og 900.000 kroner.

Oversikter fra bransjen viser at den gjennomsnittlige eieren er i aldersgruppen 55 pluss og bruker bobilen drøyt 70 døgn i året.

Slik får du mye mer plass i bobilen

Saken fortsetter under bildetSlik ser soveavdelingen ut i den norske favoritten fra Dethleffs. Her kan du velge mellom dobbeltseng eller to enkeltsenger. Og madrassen skal naturligvis være like bra som den du har på soverommet hjemme!Slik ser soveavdelingen ut i den norske favoritten fra Dethleffs. Her kan du velge mellom dobbeltseng eller to enkeltsenger. Og madrassen skal naturligvis være like bra som den du har på soverommet hjemme!


SE VIDEO: Bobilferie: Her realiserer Broom-Larssen en gammel drøm

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus