Slik slipper du å skrape is av bilen

For lat til å skrape? Det er fortsatt mye du kan gjøre. (Foto: Berit B. Njarga)
For lat til å skrape? Det er fortsatt mye du kan gjøre. (Foto: Berit B. Njarga)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Å kjøre bil med isete frontrute kan bli dyrt, og i verste fall føre til førerkortbeslag. Her er ti tips til hvordan du kan slippe å bruke isskrapa.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alle bilførere kjenner følelsen av å komme ut i kulda til en nediset bil, og finne frem den udugelige isskrapa eller cd-coveret til det dårligste bandet i hanskerommet. Hvis du kjører av sted med isete frontruter, kan det bli dyrt hvis onkel politi får øye på deg, og enda verre: Du risikerer også å kjøre på noe eller noen.

– Man skal ha tilstrekkelig utsyn, og full kontroll på bilen. En viss mengde snø og is tolereres, men man skal kunne se ut både foran og bak bilen, sier politiinspektør ved utrykningspolitiet, Olav Markussen.

Stadig kan vi lese skrekkeksempler om folk som har blitt stoppet med is-dekkede ruter. Avhengig av hvor ille hvert enkelt tilfelle er, kan man få advarsel, bot, eller i verste fall miste førerkortet.

– Vi har sett folk med bare noen kvadratcentimeter hull i isen. Jo mindre du ser, jo større er risikoen for å miste førerkortet. Vi bruker skjønn i hvert tilfelle, sier Markussen. Her finner du alt om isskraper.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det finnes i tillegg mange som mener kunne selge deg mirakelkurer.

Her er ti tips til hvordan du kan få isfrie ruter i vinter - uten å skrape:

1: Garasje. Det sikreste, men dyreste trekket.

En oppvarmet garasje er det beste for bilen, og du slipper is og fryste dører. Men dette koster mye penger, og man må begynne med nabovarsel og byggesøknad.

2: Ullteppe. Old fashion trikset.

Et gammelt utrangert ullteppe fra bestemor fungerer utmerket som isfjerner. Legg teppet over frontruta når du parkerer, og klem det fast i dørene på hver side. Når du skal ta igjen bilen, trekk av teppet, og vips er frontruta isfri. Et billig og gammelt godt triks. Minuset er at siderutene er like fulle av is.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

3: Isfjerner spray.

Fås kjøpt hos de fleste bensinstasjoner eller din nærmeste bilrekvisita. Kan brukes på alle ruter, og forhindrer videre nedising. Kan eventuelt fryse ved kalde dager.

Artikkelen fortsetter under annonsen

4: Kupevarmer. Den behagelige metoden.

Har du tilgang på motorvarmer, og har kontakt inne i bilen kan du sette inn en kupevarmer. Dette fjerner is på alle rutene og varmer samtidig opp motor og kupe. Minuset er at den trenger to til tre timer for å varme skikkelig opp.

5: Jevnlig start. For deg som ikke bruker bilen hver dag.

Står bilen lenge rolig ute om vinteren kan det danne seg skikkelig stålis. Dette kan fort koste favoritt isskrapa livet, eller gi solid neglesprett. For å unngå dette kan du starte bilen av og til, slik at den går seg varm og fjerner isen. Dette lader også på batteriet, og gjør at bilen starter lettere neste gang.

6: Start i tide. For de fleste.

For å få varm kupe, isfrie ruter og minst mulig slitasje av kaldkjøring på motoren, bør bilen gå litt på tomgang før du kjører. Kanskje ikke den mest miljøvennlige metoden, men bruk fornuft! Det er forskjell på ett kvarter og to timer. Etter hvert som bilen blir varm, forsvinner isen av seg selv, eller den blir langt lettere å skrape vekk. Man slipper også at ny is legger seg på ved kjøring. Alt bare ved å vri om nøkkelen litt før avreise.

Artikkelen fortsetter under annonsen

7: Spylervæske. For deg i farta.

Når isen er på det tynneste, kan du fjerne den med spylervæske og vindusviskerne. Varmeapparatet bør blåse varmt, ellers fryser spylervæska på igjen etter kort tid. Du må også huske å løsne fastfryste viskerblader.

Artikkelen fortsetter under annonsen

8: Plastpose med varmtvann. MacGyver varianten.

Hvis du fyller en plastpose med varmt vann, kan du bruke denne på fryste låser, dører og isete vinduer. Hold posen inntil, og isen forsvinner på et blunk. Et alternativ på gamle biler, eller når du har glemt låsespray og å ha silikon på listene. OBS: Ikke tøm det varme vannet på bilen, det vil gjøre vondt mye verre. Og husk: Ikke bruk kokende vann. Da blir spenningen mellom rutene og vannet så stort at rutene kan sprekke.

9: Kjøp bil med varmetråder.

Ford og noen til leverer varmetråder i både frontruta og bakruta. En funksjon som virkelig er egnet for norske forhold. Dette burde vært tilgjengelig fra enda flere bilmerker. Trykk på knappen og bli kvitt is og dugg. Genialt og enkelt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

10: Start på natta. For de nattaktive.

Den siste Mel Gibson-filmen er slutt, og det nærmer seg at vekkerklokka ringer. Nå kan du gjøre som i punkt 6, la bilen gå seg isfri på tomgang. Dette vil gi et langt tynnere islag når du står opp, og i beste fall er bilen fortsatt isfri, og du kan dra rett på jobb. (Egner seg best på egen tomt med ettersyn).