Mercedes S600: En råtass i designerdress
Mercedes avduker S600, med en rekke nyskapende finesser, ved bilmessen i Detroit denne uka.
Nye Mercedes S600 har nok aktiv sikkerhetsteknologi at den praktisk talt kan kjøre seg selv. Men da hadde førerne gått glipp av bilens største fortrinn: En seks liters twinturbo V12-motor.
Motoren er større og kraftigere enn V12-motoren i den utgående modellen. 530 hk, dreiemoment på 830 Nm og evnen til å gjøre 0-100 km/t på 4,6 sekunder, samtidig som den veier mindre og er mer effektiv i drivstoffbruken.
Les også: Lexus RC F vises på Detroit Motor Show 2014
Avanserte systemer
Takket være fjæringssystemet Magic Body Control skal den ikke krenge i svinger eller gi passasjerene i baksetet noen ubehagelig opplevelse. Et annet system, Road Surface Scan, tilpasser bilens innstillinger etter underlaget for best mulig komfort til alle tider.
Men bilen har enda flere teknologiske ess i ermet: Systemer som Collision Prevention Assist Plus og Active Lane Keeping Assist samarbeider for å holde bilen trygg for frontkollisjoner, påkjørsler bakfra og hindre i veibanen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMercedes S600 har så mange aktive sikkerhetssystemer og førerassistansesystemer at den bare er noen lovendringer unna å kunne kjøre seg selv. Den vet hvilken fil den ligger i, den registrerer andre biler som kommer inn fra sideveier og den kan bremse med nøyaktig riktig styrke for å unngå påkjørsel bakfra.
En nyvinning er frontrutedisplay i full farge. Foto: Mercedes-Benz
Først ute med nyvinninger
Mercedes' flaggskip er da også laget for å vise frem de siste bilteknologiske nyvinningene og gi forbrukere en smakebit på hva de kan forvente å finne i bilene i årene som kommer.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenS-klasse har opp gjennom årene vært først ute med setebelter i baksetet, ABS-bremser, airbag, parkeringssensorer og aktiv antikollisjon.
Nyvinningene viser seg også på innsiden. To skjermer integrert i dashbordet viser digitale versjoner av knapper og brytere, og kan vise frem annen viktig informasjon. Systemet for informasjon og underholdning kan styres som en smarttelefon eller med stemmekommandoer.
Samtidig projiseres hastighet og navigasjonsinfo på innsiden av frontruten så føreren får mer info uten å måtte flytte blikket.
S600 avdukes ved Detroit Motor Show denne uka, og blir tilgjengelig for bestilling i USA og Europa i mars.