ELBILER OG VINTERTesla vant omfattende vintertest

TESTET: Her er elbilene som er testet av det tyske bilbladet. Foto: Tesla Motors / Stein Jarle Olsen / Wikimedia Commons / BMW
TESTET: Her er elbilene som er testet av det tyske bilbladet. Foto: Tesla Motors / Stein Jarle Olsen / Wikimedia Commons / BMW
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fem elbiler ble grundig testet under vinterforhold.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det tyske bilmagasinet Auto Bild Aktuell har testet fem elbiler under vinterforhold i Alpene.

Tesla Model S P85 oppnådde høyest score med 24 av 35 mulige snøkrystaller.

Bremselengde, rekkevidde, effekt på varmeapparat, veigrep og akselerasjon på snø var blant egenskapene bilmagasinet undersøkte.

Tysk annenplass

Bilbladet tok med seg Nissan Leaf (24 kWh), Mitsubishi i-MiEV (16 kWh), Renault Zoe (22 kWh), BMW i3 (21,6 kWh) og Tesla Model S P85 (85 kWh) for testing på bratte, svingete og snødekte veier i Østerrike.

I totalvurderingen av egenskapene endte BMW i3 på en annenplass og Nissan Leaf på tredjeplass.

Les også: Dette kan skje dersom du krasjer en elbil

Dårligere rekkevidde

Rekkevidden på de fem bilene under vinterforhold ble testet ved å kjøre dem til siste watt var brukt opp. Magasinet har ikke opplyst om utetemperaturen under testen, bortsett fra at den var under null grader.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Testen ble gjort uten forvarming av batteriene.

Teslaen gikk lengst i testen, med 206,9 kilometer. Deretter var det et kraftig hopp til annenplass.

Nissan Leaf klarte 69,1 kilometer, deretter kom BMW med 61,4 kilometer, tett fulgt av Mitsubishi med 61,3 kilometer. Sisteplass fikk Renault med 58,9 kilometer, skriver Auto Bild Aktuell.

Les også: Ingen brems for elbilen likevel

Lettvekter bremset raskest

Kanskje ikke overraskende, så var det det testens letteste bil, Mitsubishi i-MiEV, som gjorde det best i bilbladets bremsetest.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De testet bremselengden fra 50 kilometer i timen til full stopp. i-MiEV stoppet på 27,4 meter. Renault Zoe havnet på annenplass med 28,4 meter, skriver Auto Bild.

Den nær dobbelt så tunge Teslaen stoppet imidlertid på 28,8 meter og havnet midt på treet i testen av bremselengde.

Bilbladet mener det er utrolig at den tunge Teslaen oppnår bedre resultater enn både BMW og Nissan, disse to har en bremselengde på henholdsvis 29,1 og 29,7 meter. Sistnevnte havner på sisteplass.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Spesielt fra BMW skriver Bild at de hadde forventet bedre resultater.

Les også: Formel 1-bilene revolusjoneres i 2014

Tesla akselererte raskest

Videre har Bild Auto testet hvor raskt bilene på en snødekket vei klarer å akselerere fra 0 til 50 på en snødekket vei, med antispinn slått av.

Tesla vinner denne testen med 8,79 sekunder, med BMW på annenplass med 9,29 sekunder. Renault - hvor det ikke er mulig å skru av antispinn - taper testen med 12,46 sekunder.

Les også: IT-gigantene slåss om operativsystem til bilene

– Må planlegge

Generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening opplever at elbilfabrikantene er ærlige om at elbilene får redusert rekkevidde om vinteren. Årsakene er blant annet hvordan kulda påvirker batteriene, økt rullemotstand i vinterdekk og at deler av effekten går med til å varme opp bilen.

Les også: Køpriset elbil fra BMW

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til tross for at en del detaljer mangler i testen, som for eksempel opplysninger om kjørestil og utetemperatur da rekkeviddetesten ble foretatt, mener han at det er en av de mer saklige testene av vinteregenskaper til elbiler som han har sett i media.

– Resultatet av testen er ikke spesielt uventet. De har sammenliknet veldig forskjellige biler, sier han.

Han tror vinteregenskaper hindrer en del potensielle elbilkjøpere i å ta steget ut og anskaffe seg elbil. Samtidig understreker han at de fleste elbilbrukerne har et reisemønster i hverdagen som elbilene fint dekker - også vinterstid.

– Mange skulle sett at batterikapasiteten var større. Vi tror det kommer, sier han.

– Jeg kjører selv Nissan Leaf for tredje vinteren på rad. Jeg har fartet over store deler av Østlandet uten problemer, men med elbil må man lære seg å planlegge, sier han.