Hondas nye flyttebil

MILSLUKER: Honda Civic Tourer tåler mange mil med tunge lass uten å bli sliten. Foto: Produsenten
Artikkelen fortsetter under annonsen

Honda har 624 grunner til å selge Civic som stasjonsvogn. Tallet angir bagasjerommets volum, som skal være klassens største.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Honda er et annerledes bilmerke, kjent for å bygge biler med høy kvalitet. Ute i verden hører Honda med blant de store, og knivet i mange år med Toyota om å ha den mestselgende personbilmodellen i USA.

I Europa har det gått greit, men for tiden ikke fullt så greit i Norge. Det er all grunn til å spørre hva Honda gjør galt siden så få kjøper kompakte Civic, så langt i år bare 400. Til sammenligning har Skoda solgt bortimot 3200 Octavia.

Les også: Honda tror denne kan danke ut elbilen

Manglet stasjonsvogn

Ok, vi innrømmer at Honda har manglet en kompakt stasjonsvogn, noe de får nå. Den er – litt avhengig av hvordan man regner – blant de største i bagasjeplass, og er i tillegg aggressivt priset. Ingen har så lavt tillegg for stasjonsvogn: 6000 kroner. Likevel tar ikke Honda mål av seg å selge mer enn 600 stasjonsvogner og 400 kombibiler neste år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er når vi ser slike tall at vi lurer på om Honda har mistet troen på seg selv. For det er definitivt ikke noe i veien med Civic og Civic Tourer. Honda må våge å stå for de er best på, nemlig å være litt annerledes, ha noen av de beste motorene og i tillegg gode priser.

Les også: Honda Jazz Sport Hybrid

Hva slags bil snakker vi om?

En 4,54 meter lang stasjonsvogn med opptil 1668 liter lastevolum som toseter og med helt flatt lastegulv når baksetet legges ned. Civic har endelig fått viktige førerstøttesystemer som filskiftvarsling, adaptiv konstantfartsholder, blindsonevarsling og «city safety», som bremser bilen automatisk om ikke føreren er kjapp nok.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Full pakke til veldig god pris

Hvordan er den å kjøre?

Honda folk gjør et betydelig nummer av hvor god denne bilen er å kjøre. De kan umulig ha sittet bak rattet i siste generasjon VW Golf eller Ford Focus. Men OK, Civic kjører bra, men det gjøre så visst de fleste i denne klassen nå.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva er under panseret?

Som stasjonsvogn kommer Civic kun med 120 hk dieselmotor og 142 hk bensinmotor. Den minste bensinmotoren på 100 hk er bare å finne i kombiutgaven. Med diesel på tanken klarer Civic stasjonsvogn seg med 0,36 liter/mil, som igjen gir et utslipp på 99 gram CO2/km.

Les også: Nå er dette Norges mest solgte bil

Hva gjør den spesiell?

Det store bagasjerommet, den suverene dieselmotoren og utseendet. Honda har alltid bygd litt spesielle biler, og det merker du med en gang du setter deg inn i den. I den cockpitlignende førerplassen presenteres informasjonen på to nivåer for ikke å bli skjult av rattringen. Kjempesmart.

Hva er bilens svakheter?

At den ikke kan leveres med firehjulsdrift eller automatgir på dieselmotoren. Typisk japansk, selv om bilen bygges i England.

Les også: Disse bileierne er mest fornøyde med bilen sin

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvem passer den for?

For alle som har innsett at det går an å kjøpe noe annet en volumselgerne, og som synes det er fint å skille seg litt ut.

Hva koster den?

Tillegget for stasjonsvogn er latterlig lavt: Bare 6000 kroner. Inkludert avgiftsjustering inn i 2014 koster Civic Tourer fra 253.000 kroner.

Konkurrenter?

Alle stasjonsvognene i kompaktbilklassen med VW Golf, Toyota Auris, Volvo V40, Ford Focus og Skoda Octavia for å ha nevnt de viktigste.

Les også: De nye bilene alle snakker om

Når til Norge?

Februar 2014.