Vil ha utslippsfrie sentrum

PRØVESYKLER: Generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening og informasjonssjef Hulda Tronstad i Syklistenes landsforening på prøvetur med elsykkel. Foto: Ståle Frydenlund
PRØVESYKLER: Generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening og informasjonssjef Hulda Tronstad i Syklistenes landsforening på prøvetur med elsykkel. Foto: Ståle Frydenlund
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsk Elbilforening og Syklistenes Landsforening jobber for å gjøre bysentrum utslippsfri.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dersom elbilfolket og syklistene får gjennom sine ønsker, går eiere av fossildrevne biler en tung framtid i møte. Stengte gater og reguleringer vil i sum gjøre deres kjøretøy uønsket i landets mest urbane strøk.

Tilbake i sentrum forblir kollektivtrafikken og de elektriske kjøretøyene. Sykkelen, enten den er manuell eller elektrisk, gis førsterett fordi den kombinerer energieffektivitet med fleksibilitet – og opptar liten plass.

Les også : Ingen brems for elbilen likevel

Skifte tenkemåte

– Vi trenger et skifte i tenkemåte og teknologi for å få bedre miljø i byene. Elsykkelen er en del av denne løsningen, sier informasjonssjef Hulda Tronstad i Syklistenes Landsforening og generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening.

Med støtte fra Transnova skal det nå undersøkes hvordan elsykkelen kan få større utbredelse i Norge. Særlig Sveits og Nederland har lyktes med ladbare tråsykler.

Les også: Elbiler trygge for magnetfelt

Samarbeid

– Vi har mye å samarbeide om, vi elbilister og syklister, sier Sletvold og Tronstad, som har laget en liste over hva Syklistenes Landsforening og Norsk Elbilforening er enige om:

  • Fotgjengere og syklister må få forrang i byene hvor det er trangt om plassen. Dedikerte sykkelveier må etableres på bekostning av vei og parkering for forurensende biler.
  • Sykkel må normaliseres som byenes mest effektive transportmiddel og ikke anses bare som et treningsapparat. Elsykler har et stort potensial som framkomstmiddel for veldig mange.
  • Nødvendig motorisert transport må være elektrisk. Det finnes nå elbiler som kan dekke de fleste behov for motorisert transport i byer, også varetransport.
  • Arealeffektive kjøretøy må prioriteres, men vi trenger et mangfold for å dekke ulike transportbehov.
  • I bykjerner bør det opprettes nullutslippssoner. Arealer som tidligere har blitt brukt til parkering av tradisjonelle biler kan frigjøres for gående, syklister eller parkering for nullutslippsbiler. Nullutslippssoner vil også øke framkommeligheten for kollektivtransport.