Meny

De Tomaso: Nytt håp for konkursrammet bilmerke

De Tomaso Pantera var en skikkelig drømmebil - med heftige linjer. Kanskje, kanskje kommer den tilbake ...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nye investorer er på plass - og vil satse videre.

I fjor sommer gikk et tradisjonsrikt, italiensk bilmerke over ende.

Navnet De Tomaso er smått legendarisk, og på 70- og 80-tallet prydet sportsbilen Pantera veggene på mangt et gutterom. De Tomaso satset på italiensk design og amerikansk motorteknikk – og hadde suksess med det en god stund.

Store vyer

Merket har røtter tilbake til 1959, men i likhet med mange andre små bilprodusenter har det vært en kamp for tilværelsen det meste av tiden.

i 2004 gikk De Tomaso konkurs for første gang. I etterkant av det kom den tidligere Fiat-sjefen Gian Mario Rossignolo inn som ny sjef, med både store vyer og håndfaste planer. Han rakk å utvikle et par konseptbiler – så var det slutt igjen.

Les også: Kult konsept - og det kommer fra Opel!

Ble arrestert

I kjølvannet av konkursen ble Rossignolo sammen med to andre fra De Tomaso-ledelsen arrestert – mistenkt for å ha misbrukt offentlige midler.

Det handlet om rundt 60 millioner kroner som var gitt i tilskudd for å få i gang De Tomaso-fabrikken.

Bilprodusenten fikk blant annet flere millioner euro i støtte for å omskolere arbeiderne ved fabrikken som ble overtatt fra Pininfarina.

Les også: Krigssone? Nei, dette er en bilfabrikk

BMW-rykter

Siden har det vært nesten merkelig stille rundt De Tomaso. Det gikk en stund rykter om at BMW snuste på konkursboet og hadde planer om puste nytt liv i merkevaren, men det kom aldri noe håndfast ut av dette.

Nå er det imidlertid kjent at i alle fall navnet De Tomaso har fått ny eier. Bak oppkjøpet står den italienske sportsbilprodusenten Automobili Turismo e Sport (ATS).

Også det for så vidt et tradisjonsrikt navn, selv om de bare opererte i noen få år, tilbake på 60-tallet.

Finansielle muskler?

ATS gjenoppsto imidlertid i 2012, da de startet produksjon av to biler, ATS Sport 1000 og ATS 2500 GT.

Ryktene i Italia går nå på at de ønsker å gjenopplive Pantera-navnet, og bruke teknikk fra sin egen 2500 GT.

Framtiden til De Tomasos konseptbil Deauville (bildene) oppe i dette er ikke kjent. Det er også uklart hva slags finansielle muskler ATS har – og om de har mulighet til å dra i gang en større satsing rundt De Tomaso.

Les også: Se hvem som gjør comeback

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus