De Tomaso: Nytt håp for konkursrammet bilmerke
Nye investorer er på plass - og vil satse videre.
I fjor sommer gikk et tradisjonsrikt, italiensk bilmerke over ende.
Navnet De Tomaso er smått legendarisk, og på 70- og 80-tallet prydet sportsbilen Pantera veggene på mangt et gutterom. De Tomaso satset på italiensk design og amerikansk motorteknikk – og hadde suksess med det en god stund.
Store vyer
Merket har røtter tilbake til 1959, men i likhet med mange andre små bilprodusenter har det vært en kamp for tilværelsen det meste av tiden.
i 2004 gikk De Tomaso konkurs for første gang. I etterkant av det kom den tidligere Fiat-sjefen Gian Mario Rossignolo inn som ny sjef, med både store vyer og håndfaste planer. Han rakk å utvikle et par konseptbiler – så var det slutt igjen.
Les også: Kult konsept - og det kommer fra Opel!
Ble arrestert
I kjølvannet av konkursen ble Rossignolo sammen med to andre fra De Tomaso-ledelsen arrestert – mistenkt for å ha misbrukt offentlige midler.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet handlet om rundt 60 millioner kroner som var gitt i tilskudd for å få i gang De Tomaso-fabrikken.
Bilprodusenten fikk blant annet flere millioner euro i støtte for å omskolere arbeiderne ved fabrikken som ble overtatt fra Pininfarina.
Les også: Krigssone? Nei, dette er en bilfabrikk
BMW-rykter
Siden har det vært nesten merkelig stille rundt De Tomaso. Det gikk en stund rykter om at BMW snuste på konkursboet og hadde planer om puste nytt liv i merkevaren, men det kom aldri noe håndfast ut av dette.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenNå er det imidlertid kjent at i alle fall navnet De Tomaso har fått ny eier. Bak oppkjøpet står den italienske sportsbilprodusenten Automobili Turismo e Sport (ATS).
Også det for så vidt et tradisjonsrikt navn, selv om de bare opererte i noen få år, tilbake på 60-tallet.
Finansielle muskler?
ATS gjenoppsto imidlertid i 2012, da de startet produksjon av to biler, ATS Sport 1000 og ATS 2500 GT.
Artikkelen fortsetter under annonsenRyktene i Italia går nå på at de ønsker å gjenopplive Pantera-navnet, og bruke teknikk fra sin egen 2500 GT.
Framtiden til De Tomasos konseptbil Deauville (bildene) oppe i dette er ikke kjent. Det er også uklart hva slags finansielle muskler ATS har – og om de har mulighet til å dra i gang en større satsing rundt De Tomaso.
Les også: Se hvem som gjør comeback