«Kenguru-kjøring» herjer Norge

STOPP: Mange bråstopper foran fotoboksene for å slippe bot. Foto: Kyrre Lien / NTB Scanpix
STOPP: Mange bråstopper foran fotoboksene for å slippe bot. Foto: Kyrre Lien / NTB Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

To av tre norske bilister bremser ned foran fotobokser og øker farten igjen etter passering, viser en undersøkelse fra Gjensidige.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Undersøkelsen forteller at fenomenet «kenguru-kjøring» er vanligere blant unge menn enn blant kvinner og oftest skjer i Oslo og Akerhus.

Samtidig er det 15 prosent av bilistene som aldri bremser ned. Undersøkelsen er gjennomført for Gjensidige av IPSOS MMI.

– «Kenguru-kjøring» er en velkjent sak for Statens Vegvesen. Dette var noe av årsaken til at det ble innført strekningsmålinger. Strekningsmålinger med fotobokser i tunnel virker fartsreduserende og gir en ulykkesreduksjon på opptil 27 prosent, skriver Gjensidige i en mail til ABC Nyheter.

Les også: Fotoboksene tar flere nå

Det er fotovarslere på alle GPS-er, plingelyden gjør at mange demper farten. Dette kan gi utfordringer med å stoppe «Kenguru-kjøring»

– Vi har heldigvis ikke mange uhell, påkjørsler bakfra, som følge av nedbremsing foran fotobokser. Med mindre vi snakker om kraftig brå, upåregnelige oppbremsinger, vil bakenforliggende bil bli pålagt ansvaret for slike uhell, forteller informasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige til ABC Nyheter.