Meny

Må ruste opp 200 gamle tunneler

80 personer ble evakuert fra Gudvangatunnelen mandag, etter at et vogntog begynte å brenne. Ifølge Statens vegvesen må rundt 200 tunneler rehabiliteres innen 2019 for å tilfredsstille EUs sikkerhetskrav. Foto: Arne Veum / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Statens vegvesen må rehabilitere rundt 200 tunneler innen 2019 for å tilfredsstille EUs sikkerhetskrav.

Siden 2007 er bare rundt 20 tunneler rehabilitert.

– Vi må øke takten betraktelig for å komme i mål før 1. april 2019. Men vi mener vi skal klare det, sier direktør Lars Aksnes i Vegdirektoratet til NTB.

Vegvesenet jobber med et handlingsprogram for perioden 2014 til 2017, med bakgrunn i Nasjonal transportplan. Handlingsprogrammet blir lagt fram i januar. Sikring av eldre tunneler blir en del av dette handlingsprogrammet, og vil gi en oversikt over hvilke tunneler og tiltak som prioriteres i neste fireårsperiode.

Les også: Vegvesenet advart i april

Sikkerhetsutstyr

– I de fleste eldre tunnelene er det behov for mindre tiltak for å oppfylle sikkerhetsforskriften, men i noen kan det være snakk om omfattende tiltak, sier Aksnes.

Blant tiltakene er for eksempel strøm til ledelys, radiosamband, brannslukkingsutstyr og annet tilleggsutstyr.

Den norske forskriften for tunnelsikkerhet bygger på EUs sikkerhetsregler for tunneler på stamveinettet i Europa. I Norge gjelder den for alle europa- og riksveier.

Les også: – Vi kunne like gjerne hatt 40 omkomne

– Godt sikret

Tunnelsikkerhetsforskriften fra 2007 gjelder for tunneler på riksveiene som er lenger enn 500 meter. Det er 253 slike tunneler i Norge. De 30 tunnelene som er bygd etter 2007 er bygd i samsvar med kravene i forskriften, mens rundt 20 tunneler bygd før 2007 er rehabilitert. Det gjenstår dermed rundt 200 tunneler som skal rehabiliteres før 1. april 2019.

– Erfaringsmessig er tunnelene godt sikret. Statistisk sett er ulykkesrisikoen større utenfor tunnelene, og de siste fem årene har det ikke vært dødsulykker i tunneler, sier Aksnes.

– Men når det først skjer ulykker i en tunnel framstår de gjerne som dramatiske hendelser. Vi jobber kontinuerlig for å bedre sikkerheten. Det gjelder særlig tiltak mot brannfare og for å redusere konsekvensene av en brann, sier han.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus