Derfor bør du ikke bruke piggfrie vinterdekk om sommeren

Bruk av piggfrie vinterdekk om sommeren kan skape farlige situasjoner, ikke minst på vått føre eller når været er ekstra varmt. (Foto: Colourbox.com)
Bruk av piggfrie vinterdekk om sommeren kan skape farlige situasjoner, ikke minst på vått føre eller når været er ekstra varmt. (Foto: Colourbox.com)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dekkene har dårligere veigrep og kan skape farlige situasjoner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Å kjøre med piggfrie vinterdekk hele året er ikke å anbefale. Risikoen for farlige situasjoner øker betraktelig.

– Vinterdekk på sommerføre er livsfarlig. Det går utover både kjøreegenskaper og bremselengde, og gir økt risiko for vannplaning, sier Torleiv Haukenes i Dekkmann i en pressemelding.

Kommunikasjonssjef Kristin Øyen i Trygg Trafikk bekrefter overfor DinSide at heller ikke de anbefaler bruk av piggfrie vinterdekk om sommeren.

– Dekkene er laget av en annen type gummi som er er beregnet for andre, og kaldere kjøreforhold. Det påvirker både veigrepet og bremselengden negativt, og gir alt i alt dårligere sikkerhet, sier Øyen til DinSide.

Ikke tilpasset regn og varme

Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, sier at det er spesielt høye temperaturer eller vått vær som kan skape farlige situasjoner om sommeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jo varmere det blir, desto farligere er det å kjøre piggfritt. Selv slitte sommerdekk er bedre enn nye piggfrie vinterdekk på sommerføre. Hvis du i tillegg kjører på en regnværsdag kan det gå ekstra galt. Våt asfalt er nemlig vinterdekkenes verste fiende, påpeker han.

Bremselengden ved bruk av piggfrie vinterdekk øker nemlig vesentlig sammenliknet med ved bruk av sommerdekk.

Kjører man på piggfrie vinterdekk i 80 km/t når det er seks varmegrader ute, gir dette hele 12,5 meter lengre bremsestrekning enn ved bruk av sommerdekk.

Kjører man bare i 50 km/t i 20 varmegrader, er bremsestrekningen hele 14,5 meter lengre, sier Engebretsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Serviceslurv kan gi konsekvenser for garantien

Piggfritt er ikke helårsdekk

Torleiv Haukenes i Dekkmann sier det er en misforståelse å tro at piggfrie vinterdekk er helårsdekk.

– I Norge kunne vi aldri hatt helårsdekk med tanke på de store variasjonene i vær- og kjøreforhold. Da piggfrie vinterdekk kom for fullt for 20 år siden, var det noen forhandlere som markedsførte dette som helårsdekk, men dette er en total misforståelse, understreker han. Også Dekkimportørenes forening påpeker at det er en feiloppfatning å tro at piggfrie vinterdekk kan brukes året rundt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For selv om det ikke er ulovlig, understreker de på sine nettsider at et piggfritt vinterdekk har en konstruksjon og gummiblanding som ikke fungerer i spesielle situasjoner på sommerføre, noe som kan få skjebnesvangre følger for trafikksikkerheten.

Dessuten er det ifølge Dekkimportørenes forening lite penger å spare ved å bruke dekkene hele året, siden kjøring på sommerføre vil gi unormalt høy slitasje av den myke vintergummien.

Les også: Ikke kjør fortere enn 80 km/t med de nye dekkene