Meny

– Vær tydelig i trafikken

De fleste vet ikke at man skal gi tegn til venstre i passe tid før og mens man kjører gjennom rundkjøringer til venstre, slik man også skal når man skal svinge av til høyre. Foto: Morten Larsen
De fleste vet ikke at man skal gi tegn til venstre i passe tid før og mens man kjører gjennom rundkjøringer til venstre, slik man også skal når man skal svinge av til høyre. Foto: Morten Larsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Norske bilister er de sløveste i Europa til å bruke blinklys, tordner NAF-leder.

(ABC Nyheter): I bilismens barndom hadde ikke bilene blinklys. Mange mener det fortsatt kjører biler rundt som ikke er utstyrt med blinklys. Mediene er fulle av leserinnlegg om temaet.

– Andre trafikanter kan da ikke "lukte" hvor du skal hen, freser Hans Christian Bjerke. Han er daglig leder i NAF Asker og Bærum, og mener det nå er på høy tid at norske bilister finner ut hvordan man gir tegn i trafikken.

– Folk er opptatt av å få nye veier for å avvikle kø, kork og kaos. De tenker ikke på at de selv kan bidra til bedre flyt i trafikken ved å gi tegn slik at andre trafikanter kan tilpasse seg den øvrige trafikken, tordner Bjerke. Han mener  tegngivingen aldri har vært dårligere enn nå.

Hans Chr Bjerke, NAF Asker og Bærum. Foto: Morten LarsenHans Chr Bjerke, NAF Asker og Bærum. Foto: Morten Larsen

– Ta en tur til for eksempel Storbritannia og se hvor flinke de er der. Riktig nok har de har hatt massebilisme i flere tiår lenger enn oss, men det er ingen unnskyldning. Jeg tror alle er enige om at det er viktig å gi tegn, det står ikke på dét. Men norske trafikanter må slutte å oppføre seg som om de er alene på veien!

God trafikkultur

Hans Christian Bjerke er mangeårig leder av NAF Asker og Bærum, egentlig en jovial kar og en sann bilentusiast som har deltatt i og arrangert mange bilsportarrangementer. Han er også opptatt av sikkerheten på veiene.

– Manglende tegngiving er nok et resultat av flere uheldige forhold. Kjørekulturen på veiene er ikke så god som den bør være. Hvis man i utlandet kjører på en flerfeltsvei og setter på blinklyset for å skifte fil, vil man som regel oppleve at medtrafikantene lager plass til deg. Dessverre ser vi ofte det motsatte her. Setter du på blinklyset her i landet, blir plassen i fila ved siden av deg effektivt "tettet igjen".

Det er synd, for da skaper det et miljø for å skifte fil uten å gi tegn. Jeg mener det er direkte farlig å la være å gi tegn på motorveier med tre filer. Hvis to biler plutselig skifter fil inn mot midtfeltet er faren overhengende for kollisjon med skjebnesvangert resultat, påpeker Bjerke.

– Alle trafikanter bør gi tegn. Fotgjengere som skal over et fotgjengerfelt skal strekke ut armen for å vise at vedkommende skal over. Syklister sluntrer også ofte unna, både med tegn og vikeplikt for andre trafikanter.

Les også: Vegvesenet vil ha flere vikepliktskilt

Tegn i rundkjøring

Bjerke er også opptatt av at rundkjøringenes potensial til å avvikle trafikken effektivt skusles vekk ved mangelfull tegngiving.

– Mange tror tegn ut av rundkjøringen er det eneste riktige. Det er ikke nok. Det er enda viktigere å gi tegn til venstre når du skal svinge rundt rundkjøringen for neste avkjøring. Da ser andre trafikanter hvor du skal og kan fortsette uten å stanse for å vente på deg.

Slik skal du kjøre i rundkjøringer: Se video.

Dessverre har jeg registrert at selv politiet sluntrer unna med tegngiving. Jeg håper snart de kan gå foran med et godt eksempel og gi tegn i rundkjøring korrekt, sier Bjerke og referer til forskriften:

For de som ikke vet det: Slik ser et blinklys ut, humrer Hans Chr Bjerke. Foto: Morten LarsenFor de som ikke vet det: Slik ser et blinklys ut, humrer Hans Chr Bjerke. Foto: Morten Larsen

– "Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn". Forskriften er klar; det er av hensyn til dine medtrafikanter du skal gi tegn, sier Bjerke.

Han berømmer sjåførene på bussene til Ruter, som Bjerke mener stort sett er flinke til å gi tegn.

– Spesielt bør drosjesjåfører og andre yrkessjåfører skjerpe seg og være tydelige i trafikken, påpeker Hans Christian Bjerke. – Yrkessjåfører er rollemodeller for andre trafikanter!

Les også:

Miljøfartsgrense uten effekt

Bilen som setter grenser

Vil ha slutt på fritak fra bilbelte

Motor

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus