19 000 norske bileiere har talt

FORNØYD: Lexus topper samtlige kategorier i tilfredshetsundersøkelsen AutoIndex 2013 som Loyalty Group International har gjennomført for NAF. © Foto: Lexus
FORNØYD: Lexus topper samtlige kategorier i tilfredshetsundersøkelsen AutoIndex 2013 som Loyalty Group International har gjennomført for NAF. © Foto: Lexus
Artikkelen fortsetter under annonsen

Resultatet av den mest omfattende tilfredshetsundersøkelsen i Norge er klart – Lexus er vinner av AutoIndex 2013. Akkurat som i 2012.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lexus selger ikke mange biler i Norge. Ved utgangen av mars var kun 112 biler solgt, men eierne er åpenbart fornøyde med bilene. Merket topper samtlige kategorier i tilfredshetsundersøkelsen AutoIndex 2013 som Loyalty Group International har gjennomført for NAF.

Rundt 18800 norske bileiere har deltatt i undersøkelsen som ble gjennomført i første kvartal 2013. Den bygger på 9308 svar om bilkundenes forhold til bilmerke, forhandlere, verksteder og lojalitet. Undersøkelsen omfatter biler registrert i perioden 2006-2013.

Les også: Når design teller

Ny rekord – igjen

I fjor klinket nykommeren Lexus til med ny poengrekord i AutoIndex-sammenheng , og merket forbedrer rekorden i år. Distansen ned til BMW på andreplass er over fem prosent.

– At kundene igjen plasserer Lexus som soleklar vinner i bransjens mest omfattende og prestisjefylte undersøkelse betyr utrolig mye. Dette er en pris vi verdsetter høyt, sier Jan Christian Holm, sjef i Lexus Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Toyota-sjefen godt fornøyd

Administrerende direktør i Toyota Norge, Lars-Erik Årøy, er godt fornøyd med resultatet, og er også tilfreds med at Toyota kapret fjerdeplassen bak BMW og Audi.

– For oss er AutoIndex-undersøkelsen en viktig målestokk på om vi forbedrer oss på kundetilfredshet. Vårt mål er at Toyota og Lexus skal ha de mest fornøyde bilkundene i Norge, sier han.

Les også: Patentert veigrep

To ganger to for BMW

BMW beholder andreplassen fra i fjor, samtidig som Audi også i år kaprer tredjeplass.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes lander i år som i fjor på en femteplass, Subaru på sjette og Volvo klatrer en plass opp fra åttende til sjuende.

BMW Z4 3,5 Telemark 30062009=

GOD TOER: BMW kopierer andreplassen fra i fjor i årets AutoIndex-undersøkelse. Her en BMW Z4. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Honda følger på åttende, mens Skoda faller to plasser til niende. Samtidig tar Renault steget opp på topp ti. Renault-eierne er godt fornøyde med verkstedene, men lojaliteten til merket er lav.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Subaru-eierne er også svært fornøyde med verkstedene. Det samme kan ikke sies om premiummerkene Audi, BMW og Mercedes. Eierne er fornøyde med bilene, men ingen av merkene er inne på topp 10-listen når det gjelder tilfredshet med verksted.

Totalt

  1. Lexus 914
  2. BMW 859
  3. Audi 854
  4. Toyota 853
  5. Mercedes 853
  6. Subaru 851
  7. Volvo 832
  8. Honda 832
  9. Skoda 825
  10. Renault 822

Tilfredshet med bilen

  1. Lexus 900
  2. BMW 870
  3. Mercedes 861
  4. Audi 856
  5. Toyota 835
  6. Volvo 833
  7. Honda 832
  8. Subaru 828
  9. Skoda 816
  10. Renault 807

Tilfredshet med salg

  1. Lexus 925
  2. Toyota 873
  3. Audi 863
  4. BMW 857
  5. Opel 857
  6. Subaru 855
  7. Peugeot 853
  8. VW 848
  9. Kia 845
  10. Mercedes 845

Tilfredshet med verksted

  1. Lexus 942
  2. Subaru 894
  3. Toyota 890
  4. Renault 888
  5. Opel 883
  6. Peugeot 878
  7. Saab 878
  8. Suzuki 874
  9. Hyundai 867
  10. Kia 862

Lojalitet til merket

  1. Lexus 902
  2. BMW 871
  3. Audi 852
  4. Subaru 859
  5. Mercedes 844
  6. Toyota 834
  7. Volvo 820
  8. Honda 816
  9. Skoda 803
  10. Kia 795

Kilde: Loyalty Group

Les også:

Så mange feil har Norges mest populære bruktbiler

Ikke la deg lure av den nye nettsvindelen

Ti biler til under 130.000

Bilsvindler som aldri før