Meny

Underholdning i hver sving

I FARTA: Peugeot 208 GTi byr på kjøreglede i så store doser at det faller lett å ta en ekstra runde på svingete veier.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I klassen for unødvendige biler er Peugeot 208 GTi tross alt en av de morsomste.
FAKTA Peugeot 208 GTi

Pris fra: Kr 332.000

L/B/H: 3,96/1,74/1,46 m

Bagasjerom (VDA): 285 – 1076 l

Motor: 1,6 l/200 hk

Forbruk (EU): fra 0,59 liter

CO2-utslipp (EU): fra 139 g/km

0-100 km/t: 6,8 sek

Toppfart: 230 km/t

4x4: Nei

Garanti: 5 år

EuroNCAP*: 5 stjerner

Når i Norge: Mai

Konkurrenter: VW Polo GTi, Skoda Fabia RS, Ford Fiesta ST, Audi A1 (185 hk), Mini Cooper S.

Mennesket lever ikke av brød alene, men fyller livet med stadig mer underholdning. I sistnevnte kategori kjører Peugeot 208 GTi inn på scenen ikledd masse motorkraft og betydelig kjøreglede.

Tilbake sitter eieren med konstant frykt for å miste lappen, med mindre vedkommende ikke er bestefar med behov for å fremkalle noen ungdomsminner.

Verden er full av morsomme biler, men nordmenn står ikke lenger i kø for å kjøre dem. Sigbjørn Johnsens bilavgiftspolitikk sørger for at de trauste av oss ikke konstant behøver å være redd for å få en av disse små hissigproppene klint opp i bakluka.

Historien

Det begynte muligens så tidlig som i 1976 med Golf GTi, en trykkoker av et kjøretøy med tung ungdommelig appell, og egenskaper som krevde mer erfaring og klokskap enn mot.

RØDE MARKERINGER: Diskré interiør preget mer av komfort enn sportslighet.RØDE MARKERINGER: Diskré interiør preget mer av komfort enn sportslighet.

Det er med dette bakteppet Peugeot har tatt fram en GTi-variant av 208, for å forsøke å blåse liv lysten til å hygge seg bak rattet.

Akkurat som standardutgaven av 208, fremkaller GTi-versjonen flere minner om klassiske 205 enn både 206 og 207 maktet å gjøre.

Litt tyngre – mye sprekere

Sett ved siden av 205 GTi fra 1984 ruver 208 GTi i terrenget. Men på de snart 30 årene som er gått har vekten ikke økt med mer enn 36 prosent, mens motoreffekten er skrudd opp med brutale 90 prosent til 200 hk.

RATTET: Rattet er lite og tydelig merket.RATTET: Rattet er lite og tydelig merket.

Dette kjøretøyet flytter seg fra stillestående til 100 km/t på 6,8 sekunder. Men forskjellen mellom den gamle og den nye er størst når det gjelder komfort. Der «bestefar» knapt tilbød noen form for komfort, oppleves 208 GTi som harmonisk, lettkjørt, ganske komfortabel og ikke spesielt sinna før gasspedalen plantes i gulvet.

Ikke er den overlesset med stæsj heller, og appellerer nok derfor til en eldre kjøpergruppe enn 205 GTi i sin tid gjorde.

De røde sømmene i setene, det lille rattet og den tettsjaltede girkassen roper ikke på UPs oppmerksomhet. Utvendig må du tett innpå for å skille GTi fra standard 208.

Sikker kjøreglede

NY OG GAMMEL: 70 hestekrefter og 26 år skiller de to. 205 GTi oppnådde salgstall i Norge som nyheten bare kan drømme om.NY OG GAMMEL: 70 hestekrefter og 26 år skiller de to. 205 GTi oppnådde salgstall i Norge som nyheten bare kan drømme om.

Å kjøre biler som denne er først og fremst en fryd som fremkaller lysten til å ta den lange, svingete veien hjem.

Og så lenge du ikke legger moms på fartsgrensene kjører du tryggere i en GTi enn i standardbilen, fordi den bremser bedre og er bygget for å tåle mer, også av klønete oppførsel bak rattet.

Med en pris som begynner på 332.000 skal du ikke regne med å se 208 GTi rundt hver sving. Prisen ligger nær 100.000 kroner over hva samme bil koster med 115 hk dieselmotor.

Heller ikke den er noen sinke på veien!

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus