Meny

Med Leaf på «Electric Highway»

LADEPUNKTER: Til tross for alle ladepunktene kan det være vanskelig å finne ladeplass i de største byene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fordi Norge er det fremste elbilandet i verden, valgte Nissan å legge Europa-lanseringen av sin oppgraderte Leaf til Oslo.
Nissan Leaf

 

Pris fra: Kr 219.690

L/B/H: 4,44/1,77/1,55 m

Bagasjerom (VDA): 370 – 720 l

Motor: 109 hk/254 Nm

0-100 km/t: 11,5 sek

Toppfart: 144 km/t

Vekt: 1525 kg

Tilhengervekt: 0 kg

Garanti: 5 år

EuroNCAP*: 5 stjerner

*Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com.

Det er ikke altfor tidlig på morgenen i det vi svinger ut på E-18 i Asker. Trafikken snegler seg innover mot hovedstaden, og snart stanser den helt. Men det bekymrer ikke oss som av politikerne er tildelt egen fil i rushtrafikken: Kollektivfilen, eller på folkemunne kalt «Electric Highway».

Siden vi til daglig holder oss med et miljøsvin drevet på fossilt drivstoff, kan vi ikke alle kodene. Så 70 km/t må være passe fart selv om det står 90 på skiltet. Det er jo ikke andre en oss her, og vi vil ikke provosere de stillestående for mye.

Les også: Større og billigere Skoda

God plass

Så kommer bussen. Og den kommer fort, så det er bare å dra på. Hvilket er en smal sak med en kraftig elbil som oppgraderte Nissan Leaf. Snart er vi helt alene igjen.

Det eneste vi har å irritere oss over, er alle «tullingene» som ikke kommer seg raskt nok inn i køen ved påkjøringsrampene, og sånn sett forårsaker vårt lette trykk på bremsepedalen. Heldigvis har elbilprodusentene innrettet kjøretøyene så viselig at ethvert trykk på bremsen i det minste regenererer energi.

Det er lett å forstå hvorfor elektriske biler selger så godt i Norge. Forklaringen ligger ikke bare i de tårnhøye subsidiene: Elbiler er som kjent fritatt for alle bilavgifter, du betaler ikke moms på kjøretøyet, firmabilskatten er redusert, det er knapt årsavgift og ikke parkeringsavgift på offentlige plasser.

I tillegg suser du vederlagsfritt gjennom veibommene, og betaler ikke på riksveiferger.

Nei, forklaringen ligger nok like mye i at den tiden folk i urbane strøk tidligere satt i kø på vei til jobb, kan de nå bruke til å spise frokost med familien – og likevel komme tidsnok på arbeidet.

Les også: Til snøen skiller oss ad

Insentiver

I FARTA: Mens trafikken står nesten stille holder elbilistene god fart. I FARTA: Mens trafikken står nesten stille holder elbilistene god fart.

Det var nettopp dette fenomenet, at det går an å lykkes med en politisk målsetting bare insentivene er riktige, Nissan ønsket å vise europeiske journalister ved å legge Leaf-presentasjonen til Oslo, og la dem kjøre i kollektivfeltet i morgenrushet.

Leaf er for tiden verdens mest kjøpte elektriske bil, solgt i 60.000 eksemplarer. Men mer oppsiktsvekkende er at av de nær 10.000 som er solgt i Europa ruller 4000 på norske veier.

Når Nissan nå gjør endringer på Leaf har det med logistikk og økonomi å gjøre. Til nå har bilen vært produsert i Japan, men heretter skal Leaf for Europa bygges i England, side om side med populære Qashqai og flerbruksbilen Note. Også batteripakken bygger Nissan nå selv.

Les også: Helstøpt SUV-baru

Lavere pris – økt rekkevidde

Dette i sum betyr litt lavere startpris på bilen, mer utstyr, litt større bagasjerom, bedre styring, mer komfort og framfor alt: Bedre rekkevidde på grunn av forbedringer i drivlinjen, elektronikken og varmeapparatet.

I europeisk kjøresyklus skal Leaf nå klare nær 200 km på hver opplading, opp fra 175 km. Ifølge Nissans folk ruller elbilen nå 124 km i minus 10 grader, naturligvis med varmeapparatet på.

Motor (109 hk/254 Nm i dragkraft) og batteripakke er lik den i første generasjon Leaf. Til nå har batteripakken fulgt bilen, men produsenten vurderer – som hos Renault – en leasingordning på selve batteriet. Hvilke land dette vil gjelde er ikke klart ennå.

Praktisk 360 graders kameradekning gjør det enklere å lukeparkere.

Les også: Biler å glede seg til

Prisen går ned

Nissan, og den nære slektningen Renault, har tro på at elektriske biler er kommet for å bli. Men de innser at utviklingen går saktere enn først antatt. Nissan mener også at prisen på komponenter og batteripakker kommer til å synke i takt med volumøkningen

Leaf leveres med japansk hurtigladeteknologi (CHAdeMO). På spørsmål om Nissan vurderer å gå over til Combo (vedtatt av de tyske og amerikanske bilprodusentene) svarer Steve Groves at det ikke finnes noen standard vedtatt for hele Europa.

CHAdeMO er den klart mest utbredte hurtigladeteknologien for elbiler så langt, men Groves understreker at Nissan alltid vil innrette seg slik at eierne av elektriske biler alltid vil få ladet sine biler.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus