Åpen for alle - alltid

Færre båttyverier

Foreløpige tall for 2012 viser en nedgang i antall tyverier fra båter fra 2011 til 2012. Foto: Espen Bratlie / NTBscanpix
Foreløpige tall for 2012 viser en nedgang i antall tyverier fra båter fra 2011 til 2012. Foto: Espen Bratlie / NTBscanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Færre båttyverier, sykkelbåt og rask og tøff skjærgårdsjeep. Her er siste nytt fra båtfronten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rask og tøff

Skjærgårdsjeepen Sportling 610 Røff skal være en enkel, robust og solid 20 fots skjærgårdsjeep. Den er basert på Jan Herman Linges Sportling-skrog, og støpes hos Risør

Nyheten Sportling 610 Røff loves å være robust og solid. Foto: Båtliv Nyheten Sportling 610 Røff loves å være robust og solid. Foto: Båtliv

Plast av Stormer Marine. Båten veier 710 kilo og rommer seks personer. Anbefalt motorkraft ligger i området 75-135 hk, hvilket gir en toppfart på 30-45 knop.

Færre tyverier

De endelige tallene for 2012 er ikke klare, men tall for de ni første månedene og prognoser for de resterende tre, tilsier at forsikringsutbetalinger som følge av tyveri fra båt gikk ned i fjor. De ni første månedene ble det utbetalt 57 millioner kroner fordelt på nær 1200 tyverier, hvilket er en nedgang på 13 prosent i kroner og 12 prosent i antall tyverier.

Askeladden i aluminium

A66 Multi er den første båten Askeladden har bygget i aluminium. Selskapet beskriver den som en robust båt for fiske, fritid, oppdrett- og anleggsarbeid. Aluminium er lett, solid, sjøvannsbestandig og tilnærmet vedlikeholdsfritt. Båten veier 1000 kilo uten motor, har plass til inntil 7 personer om bord og anbefales med motor fra 70 til 150 hestekrefter. Fartspotensialet blir da 22-37 knop.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Uvanlig sykkeltur

Franske Vélonautic har laget en doning for deg som er glad i å sykle, men også elsker å

Velonautic – for deg som vil legge sykkelturen til vannet. Foto: Båtliv Velonautic – for deg som vil legge sykkelturen til vannet. Foto: Båtliv

være på vannet. Produsenten lover at sykkelbåten er enkel å bruke. Praktisk ser den også ut til å være, med handlekurv på styret. Sykkelbåten er 2,5 meter lang og veier 50 kilo. Pris i Norge er ikke kjent, men du slipper iallfall å bekymre deg for HK-avgift.

Bunnstoff uten gift

Hempel er ute med et mer miljøvennlig bunnstoff – men bare for deg som holder et visst tempo til sjøs. I Hempel SilicOne er biocider og kobber byttet ut med silikon og hydrogel.

Teknologien er allerede utprøvd på større skip med gode resultater. Bakdelen med produktet, er at båten må gå fort gjennom vannet, helst over 15 knop, for at rur og groe ikke skal feste seg. Ikke noe for seilfolket, altså, men ideelt for raske motorbåter.