Meny

Nye elbiler løfter salget?

PÅ STRØM: Norge og Tyskland blir de første landene hvor e-Up slippes. (Foto: Øivind Skar)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Up blir VWs første elbil, og er klar for Norge til høsten. Men hva prisen blir vet ingen.

Når Volkswagen til høsten introduserer sin første masseproduserte elektriske bil i Norge, går den inn i knalltøff konkurranse med omtrent like store Mitsubishi i-MiEV, samt den noe større Nissan Leaf.

Da kan det være til god hjelp at Norge uten tvil fortsatt er verdens største private marked for elektriske biler, og at politikerne har avgiftsfredet elbilen fram til 2018.

Rundt tre prosent av alle som kjøper ny bil hver måned ender opp med en som kun kjører på strøm. Mot slutten av året vil det trolig rulle mer enn 15.000 elektriske biler på det norske veinettet.

Vil bli størst

Administrerende direktør Terje Male har som mål å gjøre landets desidert største bilimportør, Harald A. Møller, til den ledende på ladbare biler i Norge.

– Gitt rette rammebetingelser tror vi ladbare biler på sikt kan utgjøre så mye som 30 prosent av bilsalget. Vi får modeller framover som gjør dette mulig, slo Male fast på den nylig avsluttede Genève-messen, og listet opp elektriske varianter av både småbilen Up og storselgeren Golf. Videre kommer ladbare hybrider både av Golf, Passat, Tiguan og Audi A3, alle med 50 til 70 km rekkevidde på strøm.

Les også: Se til Norge for elbil-inspirasjon

Saken fortsetter under bildetBAK RATTET: Up på strøm skiller seg knapt fra Up på bensin. De to blir like bekvemme og på korte distanser like funksjonelle. (Foto: Produsenten) BAK RATTET: Up på strøm skiller seg knapt fra Up på bensin. De to blir like bekvemme og på korte distanser like funksjonelle. (Foto: Produsenten)

Up, som første elbil fra VW, har rekkevidde som konkurrentene, det vil si 150 km på hver opplading. Maksimal motoreffekt oppgis til 82 hk, toppfarten til 135 km/t og akselerasjon fra stillestående til 100 km/t på 14 sekunder.

Ny ladestandard

Nytt med Up vil være at den blir første elbil i Norge med hurtiglading etter den nye felles europeisk/amerikanske standarden Combined Charging System (CCS), som i Ups tilfelle gir 80 prosent batterikapasitet på 30 minutter.

Problemet er bare at alle hurtigladere som så langt er bygget i Norge kun lader etter japansk standard (tilpasset Nissan Leaf, samt trillingene Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroën C-Zero), og må bygges om for å kunne ta imot ny ladestandard. Så langt finnes det ingen samlet plan for dette.

Jan Erik Haugen, VWs norske informasjonssjef, opplyser at Norge blir det første landet som får bilen sammen med Tyskland, og at målet er å selge 500 biler allerede i 2013.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus