Meny

Marex 320 ACC og Bella 9000 Hybrid:

Perfekte for familien

LILLEBROR: Marex 320 ACC er lillebroren Marex 370, men oppleves større enn den er. Alle foto: Jørn Finsrud
LILLEBROR: Marex 320 ACC er lillebroren Marex 370, men oppleves større enn den er. Alle foto: Jørn Finsrud

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Med to gode kabiner er de perfekte for familieferien. Vi har prøvekjørt Marex 320 ACC og Bella 9000 Hybrid.
Mer om båtene:

Marex 320 ACC

Lengde: 9,99 meter

Bredde: 3,3 meter

Vekt: 5300 kg

Drivstofftank: 490 liter

Motor: 260-300 hk

CE-kategori: B

Pris fra: 2.050.000 kroner

Bella 9000

Lengde: 9,12 meter

Bredde: 3,3 meter

Vekt: 2300 kg

Drivstofftank: 270 liter

Motor: 164-200 hk

CE-kategori: C

Pris fra: 1.367.000 kroner

Pris med hybrid fra: 1.935.200 kroner

Med to gode kabiner er de perfekte for familieferien. Vi har prøvekjørt Marex 320 ACC og Bella 9000 Hybrid.

Akterkabinbåter er i skuddet igjen, etter at Marex i 2008 lanserte den første båten med akterkabin i Europa på ti år. Da det ble kjent at Marex ville lansere en tilsvarende båt på 32 fot, kom også konkurrenten Bella på banen.

Så hvor like er egentlig disse to båtene? Begge har altså akterkabin, men her stopper også mye av likheten. Bella fremstår som mye billigere, og kjøper du uten hybridmotor sparer du nesten 700.000 kroner på å velge Bella.

Det er mye penger for en småbarnsfamilie som ønsker seg båt med to kabiner. Men som alltid må du ta en titt på utstyrslista før du får en helt sammenlignbar sluttsum. For mens du må betale rett i overkant av 46.000 kroner for baugtruster på Bella, er det inkludert i prisen på Marex. Utstyrsforskjellene henter imidlertid ikke inn prisdifferansen mellom de to båtene.

Kvalitetsmessig fremstår båtene forskjellig. Marex føles veldig kompakt og fin når den kjøres, mens det var mer løst og flere lyder med Bella.

Marex har et stort bad, praktisk innredet med god plass for oppbevaring av baderomsartikler, i tillegg til eget dusjkabinett med god ståhøyde. I Bella er badet langt trangere, den gode oppbevaringsplassen mangler, og det er heller ikke dusjkabinett. I stedet er en dusj montert ved siden av vasken, og alt som er i badet blir vått fordi man mangler skapplass.

Les også: Dette er flaut på sjøen

Bella 9000 Hybrid

Bella 9000 kan leveres som hybridbåt om du er villig til å betale en halv million ekstra. Båten vi har testet har denne hybridløsningen. Bella 9000 Hybrid fikk «Beste motorbåt»-prisen i Helsingfors i 2012.

Hybridløsningen koster 568.000 kroner ekstra. Totalsummen ender da opp på 1.935.200 kroner. Den leveres da med en hybridmotor fra Steyr, med 164 diesel-hestekrefter og elektrisk motor på sju kW. Klarer du deg uten hybridløsningen, er prisen 1.367.000 kroner med en Yanmar på 180 hestekrefter. Med hybridløsningen får du også solpaneler på 3x70 watt, og et system for lading av driftsbatterier med landstrøm. Av ekstrautstyr finnes ankervinsj (79.300 kr), baugpropell (46.200 kr), hekktruster (55.900 kr) og landstrøm (26.800 kr). Standard leveres den med defroster, hydraulisk styring, komfyr, varmeapparat og soft-top-tak for å nevne noe.

Om bord i Bella 9000 får vi instrukser om hvordan vi slår over fra vanlig dieselmotor til elektrisk drift, og visa versa. Det er litt av en prosess. Men når du omsider er i gang med elektrisk drift, fungerer det bra.

Topphastigheten med elektrisk motor noteres til 5,2 knop. Og det er en behagelig opplevelse å cruise av gårde i denne hastigheten, aldeles lydløst. Med full gass har vi så vidt over to timers elektrisk kjøretid. Reduserer vi hastigheten til fire knop, mer enn dobles kjøretiden. Til sammenligning er forbruket av diesel i 5,2 knop fire liter i timen.

Topphastigheten med dieselmotoren måler vi til rett i overkant av 14 knop, og da med et relativt høyt forbruk på 37,6 liter i timen. Legger vi oss på 3000 omdreininger, som oppleves mer behagelig med tanke på motorstøy, er farten 10,5 knop og forbruket redusert til 18,8 liter i timen.

Fra førerplassen kan du både stå og sitte når du kjører. Salongen gir fin sitteplass for seks personer. På styrbord side er en bysse, med kokemulighet, vask og et kjøleskap under førestolen. Det er fin dørkplass for å bevege seg i salongen. I likhet med Marex har Bella 9000 et stort bord med mange sitteplasser rundt. For at det skal være lettere å bevege seg i midtgangen kan bordet legges sammen i lengden.

I forlugaren er det to takventiler som slipper inn bra med lys. I tillegg er det vinduer på begge skrogsider. Lugaren er lys og trivelig, og det er god køyeplass for to voksne.

Akterkabinen har en ikke altfor bred dobbeltkøye på babord side.

Når det gjelder skuffer og skap er det ikke all verdens, sammenlignet med Marex 32 ACC. På badet er det to skap, men det ene er rett inn på skrogsiden og vanskelig å bruke til noe fornuftig. Det andre går rett inn til utslaget under vasken. I akterkabinen er det et skap på skottet, men dette er ganske grunt. I forkabinen er det heldigvis flere skap på begge sider.

Les også: Se, en flytende badestamp

Marex 320 ACC

Marex har krympet sin kritikerroste akterkabin-båt med fem fot, og fått det som må være markedets mest rommelige 32-foter.

Marex har produsert glassfiberbåter siden 1973, og produserte den første akterkabinbåten allerede i 1975. I 2008 ble Marex 370 ACC lansert, og det var den første akterkabinbåten i glassfiber lansert i Europa på ti år. Båten har høstet mange priser, deriblant «Årets motorbåt» i klassen over 30 fot i Düsseldorf i 2009. Marex har siden blitt en av de mest omtalte båtene i Europa, og har prydet mange forsider. Så hva var vel mer naturlig enn å krympe 37-foteren til et mindre, rimeligere alternativ?

Grovt sett kan du spare 700.000 kroner på å kappe fem fot – det er 140.000 kroner spart per fot. Men da må du også klare deg med to kabiner i stedet for tre. Prisen for Marex 32 ACC starter på 2.050.000 kroner. Velger du eksklusiv utgave må du bla opp 2,7 millioner kroner. Vår testbåt koster 2,38 millioner, er godt utstyrt og drives av en 320 hk Yanmar dieselmotor.

Hadde vi ikke visst at denne båten «bare» er 32 fot, ville vi trodd den er mye større.

Salongen og hoveddekket er slik vi husker fra Marex 370 ACC. Spisebordet er med en lengde på 1,7 meter veldig stort sammenlignet med spisebord i andre båter. Her kan du dekke på til opptil åtte personer. Det eneste vi savner fra 37-foteren, er stolene som kan skyves ut fra bordbeinet.

I salongen er det et pantry med to gassbluss, stekeovn, vask og kjøleskap. Store skuffer og skap er gjennomgående i hele båten, både på hoveddekk, i forkabinen og i akterkabinen.

Den største forskjellen fra Marex 370 ACC er at det er to soveplasser mindre. Marex 32 ACC har ikke stikkabin med dobbeltkøye, slik som sin storesøster.

Lugarene er store i den nye båten. Forlugaren har en flatskjerm festet til skottet mot badet. Panoramavinduene bidrar til at denne lugaren føles trivelig under båtturen.

Akterkabinen har bra med vinduer som slipper inn godt med lys. Begge lugarene har uvanlig godt med stuveplass, sammenlignet med Bella 9000 og tilsvarende båter.

Båten har gjennomgående full ståhøyde, og i selv inne i dusjkabinettet er det en høyde på to meter. I forkabinen er det en høyde på 2,2 meter. Sengene i forkabinen er 2,2 meter lange, mens sengene i akterkabinen er to meter lange, og ståhøyden der er 1,95 meter.

Førerplassen er behagelig, men det kan oppleves at man sitter litt lavt. Dette løser produsenten med et førersete som også kan justeres i høyden i den kommende produksjonen.

Vi prøver båten i alle hastigheter. Fra vi setter den i gir, og den går i 550 omdreininger i 2,4 knop, opplever vi hvor godt det er med aksel og ror. Svingene tar den fint, uten overraskelser. Med litt over halvfull tank måler vi en toppfart på 25,5 knop. Forbruket med full gass er 63,2 liter i timen. Trekker vi ned til 3500 omdreininger, som gir 24,4 knop, er forbruket 58 liter i timen. Fin marsjfart ligger på rundt 18 knop, med 3000 omdreininger, og et forbruk på 43 liter i timen. Motoren, en Yanmar, er godt støyisolert.

Les mer på www.batliv.com

Motor

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus