Meny

Dette er flaut på sjøen

FLAUT: Å kjøre båten på grunn er det flaueste båtfolk kan tenke seg, viser en MMI-undersøkelse. Farlig er det også. Foto: Båtliv
FLAUT: Å kjøre båten på grunn er det flaueste båtfolk kan tenke seg, viser en MMI-undersøkelse. Farlig er det også. Foto: Båtliv

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ikke noe er flauere for båtfolk enn å gå på grunn, viser en undersøkelse foretatt av MMI.

Å bli tatt med promille ligger på tredjeplass, noe som tolkes i retning av en holdningsendring til sjøs. Den erfarne politibetjenten Eva Brekke i Havnepolitiet i Oslo mener imidlertid at for mange fortsatt nyter alkohol når de kjører båt.

Undersøkelsen ble gjennomført for alkovettorganisasjonen Av-og-Til og Klar for Sjøen, som består av både offentlige og private organisasjoner. Over 1000 personer er spurt.

Her er de verste flausene på vannet – ifølge båtfolket selv.

1. Gå på grunn.

Hele 77 prosent av de spurte mente dette var det pinligste som kunne skje på sjøen.

– Erfaringsmessig skjer dette alle båtfolk en eller flere ganger i løpet av et liv som båteier. Flaut der og da, men egentlig tror jeg dette skjer oftere enn mange vil innrømme, sier sjefredaktør Ole Henrik Nissen-Lie i Norsk Maritimt Forlag, og legger til:

– Vår egen, store Båtliv-undersøkelse fra 2010 viste at over 60 prosent av de spurte ikke hadde interesse for eller tilstrekkelig kunnskap om navigasjon og moderne navigasjonshjelpemidler. Bruk kart så unngår du flausene.

Sjøpolitiet opplever ofte at folk er ganske hjelpeløse selv om de har både kartplotter og VHF-radio om bord.

– Mange har mye flott utstyr i båten, og er gjerne veldig stolt av det, men for få kan bruke det, sier politibetjent Eva Brekke.

PROMILLE ER FLAUT: Å bli tatt med promille på sjøen er flaut, synes mange båtfolk. Foto: NTBscanpixPROMILLE ER FLAUT: Å bli tatt med promille på sjøen er flaut, synes mange båtfolk. Foto: NTBscanpix

2. Kollidere

Nest øverst på flauselista kommer det å kjøre på, eller dulte borti, andre båter når du går inn eller ut av havner. En ikke helt uvanlig hendelse.

– Så snart mange båter må ligge utenpå hverandre i en uthavn eller gjestehavn, blir det litt dytting og knuffing. Her gjelder det bare å være godt forberedt, og vise de andre at du tar hensyn ved å ha båtshake klar og nok fendere ute, sier Nissen-Lie.

Les også: Se, en flytende badestamp

3. Bli tatt med promille

Hver tredje båtbruker synes det flaueste er å bli tatt med for høy promille (over 0,8).

– At så mange synes det er flaut å bli tatt med promille er bra. Med promille øker også sjansen for flere pinlige øyeblikk. Det burde være like utenkelig å føre båt med promille som å fyllekjøre med bil. Risikoen for å skape farlige situasjoner for seg selv og andre er i begge tilfeller uakseptabelt høy, sier daglig leder Kari Randen i Av-og-Til.

Hun får støtte fra politiinspektør Eva Brekke i Havnepolitiet i Oslo.

– Mange prøver å lure alkometeret vårt. Lureblåser, trekker pusten midt i målingen, tygger tyggegummi eller styrtdrikker vann. For oss blir slike reaksjoner en klar indikasjon på at vi har en person med promille foran oss. De uten dårlig samvittighet blåser og blir ferdig med det, så enkelt er det. Tar vi noen blir de som regel ganske flaue. Ikke minst overfor resten av de om bord. Vi må jo ta vedkommende inn til blodprøve, og det skaper som regel en del oppstyr både for den det gjelder og resten av mannskapet, sier Eva Brekke.

Les også: Slik slukker han den brennende båten

4. Falle over bord

Nederst på lista i denne undersøkelsen kommer det å ramle ut av båten.

– Dette er ikke bare pinlig, men kan være veldig farlig. Handler dette om skipperen, og mannskapet er uoppmerksomme, kan det få katastrofale følger. Flausen kan selvfølgelig minimeres ved at man alltid bærer redningsvest så lenge skuta er i sjøen. Da blir man lettere sett, og man flyter til man blir plukket opp, sier Ole Henrik Nissen-Lie.

Les mer på www.batliv.com

Motor

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus