Norges Automobilforbund:

Miljøfartsgrense uten effekt

Foto: Morten Larsen
Foto: Morten Larsen

Spredning av svevestøv har lite med hastigheten til privatbilen å gjøre, hevder NAF.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Privatbilen virvler ikke opp støv i de mengder, høyder og avstander som gjør den i stand til å skape helsemessige problemer, sier Christer Tonheim.

Han er samfunnsøkonom i Norges Automobilforbund og har finregnet på konsekvensene av biltrafikken i Oslo-området i forbindelse med et høringssvar til Samferdselsdepartementet.

– Målinger i 7cm høyde rett bak bilen er riktig nok målinger av svevende støv, men de gir ikke grunnlag for å påstå at de aerodynamiske bilene virvler opp konsentrert støv i ansiktshøyde verken på fortau eller ved boliger mer enn 20 meter bort fra veien.

Han påpeker at amerikansk forskning viser at det tvert imot er en liten gruppe ikke aerodynamiske kjøretøy (vogntog), som står for mer eller mindre hele oppvirvlingen av støv fra veien.

Vogntog største synder

– Vogntog slynger støvet opp i været og opp mot 200 meter vekk fra veien. Dermed rekker det frem til boliger, veier og sykkelstier i nærheten av hovedveien. Det kan man observere selv. Når et vogntog passerer pisker støvet i ansiktet og det føles som å bli truffet av en vegg, påpeker Tonheim til ABC Nyheter.

Christer Tonheim er samfunnsøkonom i NAF.Christer Tonheim er samfunnsøkonom i NAF.

– Støvskyen står høyt opp i været. Personbilene derimot flytter knapt på støvet som myndighetene ikke har vasket bort.

Miljøfartsgrenser er et hett tema ved tre hovedårer i Oslo. Tidligere ble det innført en spesiell "Miljøfartsgrense" på 60 km/t på veier som normalt var skiltet med 80 km/t. Nå er disse veiene skiltet med 70 hele året da politiet ikke hadde hjemmel til å håndheve miljøfartsgrensen.

Analyse av samfunnsverdi

– Asfaltsvevestøvet fra bilen utgjør en liten andel av veistøvet, og dermed også av samlet svevestøv langs de aktuelle hovedårene i Oslo. Av svevestøvet fra veitrafikken utgjør salting og strøing en betydelig andel, hevder han. – Med ca 90% piggfritt er Oslos biltrafikanter best i klassen, påpeker Tonheim. – Asfaltstøv fra personbiler utgjør blant annet av den grunn en liten andel av veistøvet langs de aktuelle hovedårene i Oslo.

Les også: En bil å bli glad i

Saken fortsetter under bildetPersonbilene og hastigheten har ikke så stor innvirkning på støvplagen, hevder NAF. Foto: Morten LarsenPersonbilene og hastigheten har ikke så stor innvirkning på støvplagen, hevder NAF. Foto: Morten Larsen

NAF har avgitt en høringsuttalelse med en samfunnsnytteanalyse som avdekker at en reduksjon i hastigheten på 20 km/t i vinterhalvåret vil kunne redusere asfaltsvevestøvet fra personbiler til en samfunnsverdi på 4,6 millioner kroner, forutsatt at bilen faktisk virvler opp støvet som påstått. Imidlertid taper trafikanter og næringsliv hele 175 millioner kroner til tross for at man har trukket fra reduserte ulykkeskostnader i regnestykket.

Les også: Elektrisk BMW snart produksjonsklar

– Hvis man allikevel velger å innføre en miljøfartsgrense anbefaler NAF istedet at man opererer med en differensiert fartsgrense, hvor tunge kjøretøy må holde seg til en lavere fartsgrense, men kun i kortere perioder. Da blir miljøgevinsten 9 millioner kroner, og tapet bare 6 millioner for trafikanter og næringsliv, avslutter Christer Tonheim.

Hele høringssvaret fra NAF finnes på Samferdselsedepartementets nettsider.

Les også: Reis tilbake i tid med klassisk billøp

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden