Norsk dekkbransje:Savner nye piggdekkregler
Norsk dekkbransje må forholde seg til utdaterte regler fra 1. juli. Da innfører Sverige og Finland strengere piggdekkregler.
Åre, Sverige (ABC Nyheter) Vi er i ødemarken i de svenske skoger og får presentert et nytt vinterdekk for neste vintersesong. Det er bare ett problem: Dekket er utviklet for svenske og finske regler. Norske myndigheter har ennå ikke kommet på banen – de gamle reglene gjelder ennå.
Med oss på turen er Hroar Braathen. Han er daglig leder i Dekkimportørenes Forening.
– Dagens regler sier mye om vekten på piggene, hvor mye de kan stikke ut av dekket og antallet. Et 14 tommers vinterdekk kan ha 110 pigger. For å redusere produksjonen av asfaltstøv ønsket myndighetene i Sverige og Finland å redusere antall pigger i dekkene, forteller Hroar Braathen.
– Derfor kom det allerede i 2008 et forslag til nye regler. Disse ble vedtatt av begge land så tidlig som i 2009. Norske myndigheter har vært orientert om dette tiltaket, og vet at en rekke dekkprodusenter havner i trøbbel når de må forholde seg til forskjellige regler alt etter hvilket land de skal markedsføres. Derfor er det svært viktig å ha et felles regelverk.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenUnntaksregel
De nye reglene sier at det ikke er lov å ha mer enn 50 pigger per løpemeter bane på dekket. Dette reduserer antall pigger med 21 til bare 89 pigger på et 14-tommers dekk. Et dekk på 16 tommer kan i dag ha 130 pigger, men må klare seg med 34 færre pigger. Det finnes en unntaksregel. Et dekk kan ha flere pigger hvis man kan bevise at dette ikke medfører at det genereres mer veislitasje.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenEn nøytral finsk institusjon foretar testen, som utføres ved at piggdekket kjøres et visst antall ganger over en betongplate. Så ser man på resultatet og godkjenner eventuelt et høyere antall pigger. Det er antagelig dette siste som har gitt Vegdirektoratet hodebry.
I 2011 ble et lovforslag sendt ut på høring, men unntaksregelen var ikke tatt med. Der står saken, og dekkbransjen har trøbbel i sikte.
Les også: Dieselbiler kan bli nektet kjøring
Artikkelen fortsetter under annonsenFrank Larsen er styremedlem i bransjeorganisasjonen Scandinavian Tyre and Rim Organisation (STRO). Han frykter at det var et forslag om å øke vekten på piggene til tungtransport som stakk kjepper i hjulene. Forslaget fikk motbør fra miljøorganisasjonene, naturlig nok.
Kinadekk neste?
– Under et seminar i regi av STRO hvor vi fikk informasjon fra Vegdirektoratet om de nye reglene bekreftet de på spørsmål fra meg at reglene skulle være på plass, forteller Frank Larsen.
– Foreningen har også sendt et brev med spørsmål om det samme, og purret på brevet uten at vi har sett snurten av noe svar.
Les også: Nå kan du snart sjekke dekkenes kvalitet
Det er åpenbart at bilistene kan komme til å lide under manglende samsvar mellom reglene i de skandinaviske land. Dekkprodusentene kan ikke lage dekk spesielt for Norge, og kinesiske produsenter har kapret stadig større markedsandel her i landet. Det hypotetiske spørsmålet blir om kinesiske vinterdekk blir det eneste man kan få tak i til neste vinter.
Artikkelen fortsetter under annonsenVegdirektoratets beregninger anslår at ca 50% av alle biler på landsbasis er utstyrt med piggdekk. Piggdekkavgiften i de større byene har medført at forholdet der er mer enn motsatt. I Bergen kjørte 83,4 % på piggfrie dekk, mens tilsvarende tall for Oslo var 84,9%.
Dekkene vi har fått presentert er faktisk veldig bra, til tross for strengere piggregler. Akkurat det kommer vi tilbake til ganske snart.
Les også: Aston Martin i hundre