Elektrisk BMW blir hybrid

OGSÅ BENSIN: BMWs elektriske i3 kommer med rekkeviddeforlenger. (Foto: Øivind Skar)
OGSÅ BENSIN: BMWs elektriske i3 kommer med rekkeviddeforlenger. (Foto: Øivind Skar)

BMWs elektrisk i3 vil også komme med bensindrevet rekkeviddeforlenger for dem som trenger det.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

DETROIT: Det er knyttet store forventninger til BMWs elektriske i3 i Norge. i3 skal være klar mot slutten av året eller tidlig neste år. Rekkevidden er oppgitt til 100 til 145 kilometer.

Selv om i3 neppe blir spesielt billig – prisen er antydet til rundt 400.000 kroner – vil den være skreddersydd for det norske avgiftssystemet: Dette blir en BMW helt uten avgift og moms, som kan kjøres i kollektivfeltene, som suser gratis gjennom veibommene og attpåtil parkerer kostnadsfritt.

Les også: En orgie i kraft og eleganse

Også hybrid

Nå er det dessuten klart at i3 også kommer i hybridvariant. BMWs utviklingssjef Herbert Diess avslørte under bilmessen i Detroit at i3 også vil bli å få kjøpt med rekkeviddeforlenger à la Opel Ampera. Rekkeviddeforlengeren består av en tosylindret motorsykkelmotor knyttet til en generator, som øker samlet rekkevidde til rundt 400 kilometer på en tank bensin.

Men med rekkeviddeforlengeren forsvinner de fleste av avgifts- og bruksfordelene i Norge, bilen skattlegges som en hybridbil. Dermed utelukkes tilgangen til kollektivfeltene og mulighet for gratis passering i veibommene.

Les også: Bil som fortjent

50/50

BMW regner med at så mange som 50 prosent av førstekjøperne til i3 vil velge varianten med rekkeviddeforlenger, men Diess tror dette senere synker til 20 prosent.

Herbert Diess mener at dersom eieren har bruk for rekkeviddeforlengeren hver dag, er sannsynligvis ikke BMWs i3 det rette bilvalget.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden