Bilmessen i Detroit: Lekkert og ladbart

NORSK: BMWs nye og svært lekre 4-serie er tegnet av nordmannen Per Ivar Selvaag. Nå arbeider Selvaag i San Francisco.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilmessen i Detroit oste av kraft og eleganse. En nordmann sto bak en av de lekreste bilene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

DETROIT, USA: Det er fire år siden designer Per Ivar Selvaag (41) fra Rogaland trakk opp linjene på BMWs nye 4-serie. En lekker kupé i fortsettelsen av 3-serien, og BMWs fluepapir under årets Detroit-messe.

Han rakk akkurat å gjøre denne bilen ferdig før han flyttet til Peugeot som konseptbildesigner. Nå arbeider Selvaag i et designfellesskap i San Francisco. Så BMW-en er ikke lenger bare hans.

Men han nikker fornøyd, spesielt til dens proporsjoner. 4-serien kommer i salg i Norge mot slutten av året.

Les også: En bil du har fortjent

Ladbart

USA er SUV-enes hjemland. Nå skal de også være hybride og ladbare.

Entusiasmen var sterkt tilstedeværende under årets bilmesse i Detroit. Og meldingen til bilkjøperne verden over er klar: Motorer med renere avgasser og lavere forbruk tvinger seg fram.

Men spørsmålet er om ikke produsentene, drevet av det økte salget i USA og Kina, oppviser mer entusiasme enn kjøperne. For selv om salget av elbiler og hybrider nærmest har eksplodert i Norge, viser kunder i resten av verden en heller kjølig holdning til miljøbilene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I USA utgjorde hybrider, elbiler og dieselbiler kun tre prosent av et 14,5 millioner stort bilsalg i fjor. Dette er ventet å stige til sju prosent i 2017, ifølge Truecar.com.

Les også: Velger luksus og 4x4

Selger dårlig

Bilkjøperne har liten interesse av å velge en ladbar bil, og særlig de rene elbilene på grunn av høy pris og ulemper i forhold til rekkevidde og ladetilgang, var oppfatningen til John Graham, dekan for studieretningen Public & Environmental Affairs ved universitetet i Indiana.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For hvem vil kjøpe en elbil eller ladbar hybrid til mellom 30.000 og 40.000 dollar (170.000 til 225.000 kroner), når en like stor Chevrolet Cruze prises rett over 20.000 dollar (110.000 kroner)?

Bensin kjøpes for tiden til mellom fire og fem kroner per liter.

– Vi har ikke solgt flere enn 19.512 av elektriske Leaf i USA fra introduksjonen i desember 2010 til ut desember i fjor, sa en tydelig skuffet Renault/Nissan-sjef Carlos Ghosn under lanseringen av en enklere variant av Norges-populære Leaf. Prisen ligger 5000 dollar (28.000 kroner) under gammel pris på standard-Leaf. Nå koster bilen fra 165.000 kroner pluss leveringskostnader.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Den lille limousinen

Tesla kjører på

Til tross for laber interesse kjører produsentene på. VWs digre BlueCross antydes satt i produksjon i 2015. Som konsept kan bilen kjøre 33 km på ren strøm og dieselforbruket oppgis til 0,26 liter/mil.

Like fullt sikret Tesla seg enda mer oppmerksomhet med Model X, en firehjulsdrevet sjuseter med takhengslet bakdør, to motorer og 17 tommer stor informasjonsskjerm.

Her er det bare å stige rett inn, sette seg ned og dra døra etter. Å komme seg fra 0 til 100 km/t med Tesla Modell X tar under fem sekunder. Hva prisen blir vil ikke salgssjef Jeremy Snyder ut med. Men så langt ligger planene om å lansere bilen i 2014 fast.

Med Furia viste Toyota at Corolla, verdens mest kjøpte bil gjennom historien, skal leve videre og hvor den er på vei.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Musikalsk maskin

Store som lastebiler

Pickup-truckene er fortsatt helt vesentlige for inntjeningen til Ford, GM og Dodge. Ford solgte over 600.000 av F-serien i fjor og bilen var for 34. gang USAs mest kjøpte kjøretøy.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nær 50 prosent av alle kommersielle biler på USAs veier kommer fra Ford, skrøt Ford-sjef Mark Fields, i det konseptet på neste generasjon F-serie ble senket ned fra taket.

Volvo, som normalt bruker messa i Detroit til å vise siste nytt, hadde ikke engang et konsept med seg. Volvos manglende evne til å vise muskler i Detroit tas som et tegn på Volvos betydelige utfordringer i årene som kommer.

Vi har slett ikke glemt Chevrolets nye Corvette, et ikon i amerikansk bilindustri, 60 år i år, bygd i 1,5 millioner eksemplarer og mer sportslig enn noen gang med 6,2 liters V8-motor og 450 hk under panseret.

Corvette ble ikke uventet kåret til Best in Show på årets messe.