Paris Motor Show 2012:

Elektriske tider

Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive skapte mye oppmerksomhet. Foto: Morten Larsen

Vi vasset i elektriske biler på Paris Motor Show.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Paris (ABC Nyheter) Hvorvidt fremtiden er elektrisk strides ekspertene om. Men på Paris Motor Show hadde alle de store bilprodusentene sine miljøalibier i orden – pluss de fleste mindre kjente bilmerkene.

De mindre kjente merkene hadde desto mer kreative løsninger. Vi ser på noe av det utstillingen kunne by på av "spennende" nyheter.

Utstillingens mest dramatiske display var av en blåelektrisk Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive, verdens kraftigste elektriske superbil. Hele 1.000 Nm yter de fire elektromotorene som driver hvert sitt hjul tilsammen – og det høye dreiemomentet er fra stillestående. Det skyver den relativt store og tunge bilen fra 0 til 100 på 3,9 sekunder. Ifølge Mercedes er Formel 1-teknologi bygget inn i bilen ved hjelp av noe som kalles KERS hybridteknologi, for bevegelsesenergien må samles opp også i denne bilen, som i en hybridbil.

SLS AMG Electric Drive. Foto: Morten LarsenSLS AMG Electric Drive. Foto: Morten Larsen

Optimalt veigrep blir ivaretatt av noe som kalles "AMG Tourque Dynamics". Dette er et system som kontrollerer driften på alle fire drivhjulene og fordeler kraften etter veigrepet.

Batteriet yter 400 volt, veier 548 kilo og er væskekjølt. Lading foregår hurtig med en 22 kW ladefunksjon i løpet av ca tre timer. Normal lading går over 20 timer.

Batteriet sitter i en karbonfiber monocoque, som danner en del av den bærende struktur i bilen, boltet sammen med en aluminium spaceframe.

Forhjulsdriften på denne bilen krevde ny konstruksjon av forakselen; i motsetning til den vanlige SLS V8 med doble fjærben, gjør elektromotoren at bilen har fått multilink hjuloppheng med horisontale støtdempere på forakselen. Dette er samme konstruksjon som finnes på Formel 1-biler.

Saken fortsetter under bildetDet meste er spesielt ved hjuloppheng og drivverk på SLS Electric. Foto: Morten LarsenDet meste er spesielt ved hjuloppheng og drivverk på SLS Electric. Foto: Morten Larsen

Bremsene er av keramisk kompositt, som gir ekstrem motstand mot fading. Bremseskivene er overdimensjonerte; 402 x 39 mm foran og 360 x 32 mm bak, og er laget av karbonfiberforsterket keramikk. Bremsedelene er 40 prosent lettere enn konvensjonelle bremser, og har selvsagt store fordeler når det gjelder ufjæret vekt, og bidrar derfor positivt til kjøreegenskapene.

Utseendemessig har bilen en rekke særegenheter som skiller den fra V8-versjonen, blant annet luftinntak, spoiler og karbon-look i fronten. Interiøret har flere spesialiteter, det mest iøyenfallende er at turtelleren er borte, og er erstattet av et instrument som viser mengden energi som brukes, gjenvinning og beholdning av energi og girkassemodus.

Forøvrig er bilen proppfull av teknologiske kontroller og informasjonssystemer, som det fører for langt å komme nærmere inn på her.

Bilen lanseres i 2013, og hva den kommer til å koste i Norge vites ikke, men i Tyskland vil den komme på 416.500 Euro. Løp og kjøp.

En av tre ladestasjoner som ble presentert av Renault for deres elektriske Zoe. Foto: Morten LarsenEn av tre ladestasjoner som ble presentert av Renault for deres elektriske Zoe. Foto: Morten Larsen

Smarte løsninger

Smart hadde sin Electric Drive utstilt, som til unntak fra den vanlige Smart Electric Drive har en magneto elektromotor som yter 60kW og gir bilen bedre ytelsesegenskaper. 135 Nm på denne lille bilen gjør forbikjøring av andre biler til en lek, skal vi tro det vi ble fortalt under utstillingen. Toppfart 135 km/t.

Smart Forstars har vi omtalt tidligere, vi kan tilføye at den er laget for to, men tar i tillegg en god del bagasje. Den har lengre akselavstand enn produksjonsmodellene, og svært korte overheng foran og bak. Den er drevet av en magneto elektromotor på 60 kW, identisk til Smart Electric Drive, og som konseptbil har den mange eksperimentelle og morsomme finesser.

Renault ZOE hadde et helt rom for seg selv, og selve bilen var grundig gjennomskåret for å vise allverden at den var fullelektrisk. Der kunne man også studere tre forskjellige ladestasjoner, alt etter hurtighet på lading og hjemmekabling eller offentlig kabling.

Les også: Kommer på Paris-utstillingen

Nissan lanserte sin helelktriske bil PIVO 3, som har plass til 2 + 1 passasjerer. Den har en svingradius på bare fire meter, og kan parkere av seg selv på dertil tilrettelagte parkeringsplasser.

Nisan PIVO 3 kan fjernstyres. Foto: Morten LarsenNisan PIVO 3 kan fjernstyres. Foto: Morten Larsen

Da kobler den seg til ladingen selv, og som om ikke dette er nok, kan overskuddsenergi bilen måtte ha selges til strømleverandøren!

Når så føreren vil ha bilen igjen, kan han med en smarttelefon få den ut av parkeringsplassen igjen.

Franske spenninger

Citroën hadde et eksemplar av C-Zero utstilt. Den hadde kjørt jorden rundt og kjøpt strøm for slikk og ingenting. I tillegg sto det et miljøalibi med navnet Citroën DS3 Electrum utstilt. En eksperimentbil, fikk vi opplyst.

Saken fortsetter under bildetCitroën C-Zero kom rett fra en jorden-rundt-tur. Foto: Morten LarsenCitroën C-Zero kom rett fra en jorden-rundt-tur. Foto: Morten Larsen

Mest for glede

Venturi er et særdeles spennende bilmerke fra Monaco med modellen America utstilt. Dette er en crossover mellom sportslig bil og offroader. Litt høyreist, men allikevel tøff. Dette er en helelektrisk bil kun for gøy og moro. Motoren er på 220 kW og yter 400 NM. Det gir en toppfart på 200 km/t og en rekkevidde på 30 mil.

Saken fortsetter under bildetVenturi America. Foto: Morten LarsenVenturi America. Foto: Morten Larsen

Karbonfiber kapsler batteriene inn og sørger for god sikkerhet. Produksjonen er begrenset til 100 nummererte eksemplarer. Når de blir utsolgt, kan du trøste deg med at de har modeller med det velklingende navnet Fétish, Astrolab og faktisk en Citroën Berlingo med mekanikk fra Venturi.

Les også: Derfor skal drivstoffprisene ned

Se flere bilder av Exagon under galleribildene øverst. Foto: Morten LarsenSe flere bilder av Exagon under galleribildene øverst. Foto: Morten Larsen

Exagon heter et lite, fransk firma som lager noen smekre, elektriske biler. Firmaet har sin bakgrunn fra motorsport, nemlig Electric Andros Trophy, hvor firmaet leverte bilene. Nå lager de GT-biler av det som ser ut for å være svært høy kvalitet.

Dette er firesetere med elektrisk drift. Batteriets spenning er på 700 volt, ytelsen 148 kW, som gir 516 Nm fra 0 til 5.000 omdreininger. Dette gir 0 til 100 på heftige 3,5 sekunder. Rekkevidde 31 mil. Ønsker man en såkalt "range extencer", som betyr rekkeviddeforlenger, kan man få en liten bensinmotor som tusler og går, og produserer strøm slik at rekkevidden blir rundt 80 mil.

Det var Luc Marchetti som startet Exagon i 2004, og bilene produseres faktisk på Magny-Cours, i området hvor Formel 1-banen ligger. De samarbeider med Siemens, som lager elektromotorer og invertere, blant annet, Saft, som leverer lithium-ion batteriene og Michilin, som har utviklet dekk spesielt til denne bilen.

Les også: Slipper sola helt inn

Saken fortsetter under bildet"Udyret" først: Neoma Roadster er et sjarmtroll. Foto: Morten Larsen

Skjønnheten og udyret

En virkelig artig, liten nykommer fra Lumeneo dukket opp i Paris. Den kalles NEOMA-Roadster, og blir satt i produksjon neste sommer. Den har en elektromotor som yter 34 kW og har en toppfart på 110 km/t. Sikkert nok i denne tassen.

Batteriet er Lithium-Polymer, og rekkevidden er 14 mil.

Infinity har vi også omtalt tidligere. Foruten at det er en vakker bil som har vunnet priser for god design, har den to elektromotorer som driver hvert sitt bakhjul. De yter 150 kW hver, altså 300 til sammen. 1.000 Nm i dreiemoment gir krefter til å drive bilen fra 0 til 100 på 4 sekunder, toppfart 208 km/t.

For å øke aksjonsradius har den en tresylindret motor på 1,2 liter utviklet av Lotus, men kun på batterier kan den gå 30 mil. Det er en lav bil, kun 122 cm, og det skal bli spennende å se om denne konseptbilen kommer i produksjon.

Infiniti hadde også en sedanen M35 Hybrid utstilt. Til tross for sin størrelse gjør den 0 til 100 på 5,5 sekunder, noe som skal gjøre den til verdens raskeste sedan. Utslipp av CO2/km er beskjedne 159 gram til tross for størrelsen og ytelsene.

Hybride tider

Lexus har et godt utvalg fullhybrid biler, den norske importøren har en rendyrket profil her; kun hybridbiler tas inn. Sentralt på Lexus sin stand sto den nye LS 600h. Det er den fjerde generasjon LS, med den nye, litt dristigere designet.

Saken fortsetter under bildetStor hybridbil fra Lexus. Foto: Morten LarsenStor hybridbil fra Lexus. Foto: Morten Larsen

Bilen lever opp til sitt navn, med luksus alle veier. Særlig interiøret fremstår som et symbol på håndverket som er lagt ned. LS'en er også den første bilen med multisone automatisk klimaanlegg i kombinasjon med oppvarmet ratt integrert i systemet.

Karosseriets vridningsstivet og aerodynamiske egenskaper er forbedret, og LS F-Sport er med for første gang. Hybridsystemet er mer effektivt og slipper ut mindre CO2 samtidig som effekten øker. Med 445 hk er Lexus LS 600h hittil kraftigste fullhybrid V8.

Les også: Ny luksushybrid fra Lexus

Vi holder oss til Japan og Honda viste både en fullelektrisk Jazz og en hybrid. Den elektriske versjonen er bare tilgjengelig i Østen og USA, og det er ikke tatt stilling til om denne skal bli tilgjengelig på det Europeiske markedet ennå.

Foruten den oppsiktsvekkende BMW Active Sports Tourer viste BMW frem i8 Concept og i3 Concept, hadde BMW ActiveHybrid3 og ActiveHybrid7 utstilt. Se galleribilder øverst på siden.

Les også: Nå går bilfabrikkene fra konseptene

Hyundai viste en helelektrisk bil basert på i10. Den kommer imidlertid ikke til Norge med det første. Peugeot viste sin 3008. En hybridbil som på messen også ble vist frem i gjennomskåret versjon. Her kunne man studere interaksjonen mellom forbrenningsmotor, elektromotor og batteri.

Kia stilte med sin Optima Hybrid, som hadde sin premiere i Paris. Det hevdes å være Europas første D-segment bensin-hybrid, basert på det Kia kaller "parallell hybrid system".

Saken fortsetter under bildetKia Optima Hybrid hadde sin verdenspremiere i Paris. Foto: Morten LarsenKia Optima Hybrid hadde sin verdenspremiere i Paris. Foto: Morten Larsen

Bilen har en 2-liters bensinmotor og en 30 kW elektromotor. Maks hk er 190, 0 til 100 på 9,4 sekunder og toppfart på 192 km/t. Drivstofforbruket er 0,54 l/mil og CO2-utslippet er 125 g/km.

Kia viste også frem sin Kia Ray, en elektrisk bybil kun tilgodesett hjemmemarkedet.

Les også:

Dieselbiler kan bli nektet kjøring

Snart lystrer bilen ditt minste vink

Ladbar Toyota Pris med høy elbilfaktor

Personvernpolicy