Jaguar – den nye folkebilen?

SLÅS SAMMEN: Jaguar og Land Rover slår seg sammen i Norge. Importselskapets Per H. Temmesen har klare vekstplaner for begge. (FOTO: Øivind Skar)
SLÅS SAMMEN: Jaguar og Land Rover slår seg sammen i Norge. Importselskapets Per H. Temmesen har klare vekstplaner for begge. (FOTO: Øivind Skar) Foto: Øivind Skar

Jaguar hevder at de selger drømmer, opplevelser og britisk kultur. Nå skal kulturen ut til folket.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Jaguar er et så lite bilmerke i Norge at Henrik Hagen, grunnleggeren av importselskapet, kjenner de fleste eierne personlig. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at Jaguar har solgt akkurat 1000 nye biler siden år 2000.

Men dette er nå historie. Fra årsskiftet slår Jaguar seg sammen med Land Rover og har aggressive vekstplaner inn i framtiden.

– Vi selger drømmer, og nå skal vi gjøre drømmene oppnåelig for flere av våre kunder.

Optimisme

Per. H. Temmesen – administrerende direktør for import av Jaguar og Land Rover til Norge, Sverige og Danmark gjennom British Car Import – ser lyst på fremtiden både for Jaguar og Land Rover i Norge.

– Med de modellene vi ser kommer, og med den norske levestandarden, er det slett ikke utenkelig at vi i et tiårsperspektiv årlig kommer til å selge 1000 Jaguar i Norge, sier Temmesen.

Land Rover har lagt bak seg et år med eventyrlig vekst i Norge. Takket være lekre Evoque er salget opp 663 prosent så langt i år. 750 biler kommer Land Rover til å selge, og vil trolig nå 1000 biler neste år. Begge merkene eies av indiske Tata, men produseres naturligvis i Storbritannia.

Nye modeller

Land Rover har i dag 13 forhandlere spredd over hele landet. Jaguar har så langt bare to utsalgssteder, men dette økes til fem i løpet av et par år. Så vil modellutvalget styre veksten videre. Jaguar lanserer eksempelvis både stasjonsvogn og firehjulsdrift i 2013.

Temmesen sier at både Land Rover og Jaguar kommer til å introdusere nye modeller tilpasset det norske avgiftssystemet. Det tvinges de til av EU for å tilfredsstille kommende krav til utslipp av klimagassen CO2.

Jaguar Norge skifter navn til Jaguar Land Rover Oslo og blir ren forhandler. Gjennom Insignia fortsetter importen av James Bond-firmabilen Aston Martin og erkebritiske Morgan.

Personvernpolicy