En ganske så fin småbil

FLOTT: Clio er en flott og ganske komfortabel småbil.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Renault Clio er et resultat av knallhard konkurranse om småbilkjøperne i Europa. Derfor senkes prisen med 15.000 kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Renault Clio i tall

Pris fra: Kr 155.000

L/B/H: 4,67/1,74/1,45 m

Bagasjerom (VDA): 300 – 1146 l

Motorer: 75/90 hk

Forbruk (EU): fra 0,34 (0,32) liter

CO2-utslipp (EU): fra 90 (83) g/km

4x4: Nei

Garanti: 5 år

EuroNCAP*: 5 stjerner

Det holder ikke lenger å være best på noe for å nå opp i kampen om bilkjøpernes lommebok. Nå gjelder å være blant de beste på det meste.

Med dette som bakteppe ruller Renault, Europas tredje største bilkonsern, en splitter ny småbil ut på asfalten. Navnet Clio beholdes, og fortsatt er målsettingen at den skal være blant de totalt ti mest kjøpte bilmodellene i Europa.

Les også: Slik blir bruktbilen mer attraktiv

Hva slags bil snakker vi om?

4,06 meter lang småbil med fem dører. Clio har vokst både i lengden og bredden. Senere kommer den også som stasjonsvogn.

Hvordan er den å kjøre?

Bak rattet oppleves Clio som nummeret større enn den faktisk er. Ny Clio kjører bra og er nesten like morsom å ratte som Ford Fiesta, takket være stramt understell og svært presis, nesten aggressiv styring. Fiesta beholder fortsatt posisjonen som klasseleder i kjøreopplevelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva er under panseret?

Clio tas til Norge med disse motorene: 1,2 l/75 hk bensin (prisleder), 0,9 l/90 hk bensin og 1,5 l/90 hk diesel. Sistnevnte er klart mest kraftfull, gir mest komfortabel kjøring og lavest forbruk – som oppgis til 0,34 liter/mil (90 gram CO2/km). Den tresylindrede og helt nye bensinmotoren innbyr til mer engasjert kjøring fordi den krever friskere turtall og mer bruk av girspaken for å yte maksimalt.

Les også: Her er de ti dyreste bilene i verden

Produsenten oppgir forbruket generelt til i gjennomsnitt å ligge 20 prosent under nivået til forrige modell.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva gjør bilen spesiell?

Avhengig av utstyrspakke leveres Clio med instrumentbord og annet interiør som fargematcher utvendig lakk. I tillegg holder bilen seg i stor grad påkoblet nettet.

I Norge vil trolig Clio bli oppfattet som aggressivt priset. Mange vil i tillegg synes den er ganske pen å se på. Latinske trekk blir aldri estetisk feil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva er svakhetene?

Først og fremst merkevaren og historikken. Dernest skulle vi gjerne fôret dørene med nok en pakning for å bedre kvalitetsfølelsen når de lukkes. På god asfalt høres lite veistøy inne i bilen, men dessverre desto mer på grov asfalt og ved høy fart.

Les også: Nå går bilfabrikkene fra konseptene

To av de tre forrige generasjonene av Clio ble valgt til Årets Bil i Europa fordi de flyttet grenser i forhold til sikkerhet og utstyr. Der befinner ikke fjerde generasjon seg.

Hvem passer den for?

Absolutt for alle. Men velger du Renault Clio, våger du å velge annerledes. Det kan tenkes det vil vise seg å bli et godt valg.

Hva koster den?

Fra 155.000 kroner med 75 hk bensinmotor, ned 15.000 kroner fra forrige generasjon Clio. Men billigvarianter er sjelden god butikk når bilen en gang skal selges. Legg på til 90 hk bensin- eller dieselmotor og sveip innom utstyrspakkene. Prisen passerer 200.000 kroner, men du vil garantert få det triveligere bak rattet.

Konkurrenter?

Alle småbiler med Toyota Yaris, VW Polo, Peugeot 208, Suzuki Swift, Ford Fiesta, Kia Rio og Hyundai i20 som de viktigste.

Når i Norge?

Ved årsskiftet.

Les flere motorsaker her