Her er de nye bilavgiftene

BILLIGERE: Forslaget til nye bilavgifter vil gi ladbare hybridbiler avgiftsreduksjon. I tillegg økes vrakpanten, og omregistreringen blir billigere. (Foto: Morten Larsen)
BILLIGERE: Forslaget til nye bilavgifter vil gi ladbare hybridbiler avgiftsreduksjon. I tillegg økes vrakpanten, og omregistreringen blir billigere. (Foto: Morten Larsen)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ladbare hybridbiler blir neste års avgiftsvinnere. Biler med utslipp på over 240 gram CO2 vil få en avgiftsøkningen på drøyt 10.000 kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Biler med utslipp under 125 g/km får isolert sett ikke økt avgift.

- Signalet i de nye bilavgiftene vil være at vi legger vekt på både miljøegenskaper når det gjelder lokale utslipp og CO2, sier statssekretær i Finansdepartementet Kjetil Lund til VG Nett.

Han forteller at forslaget til neste års budsjett samlet vil redusere bilavgiftene med 400 millioner kroner.

- Hybridbiler vil i snitt spare rundt 4000 kroner i avgifter på den nye CO2-komponenten, sier Lund.

Aller størst avgiftsøkning er det picupen Mazda BT-50 som vil få, ifølge BilNorge.no sin oversikt over de 100 bilene som vil få den høyeste avgiftsøkningen og avgiftsreduksjonen.

Se og hør det viktigste fra finansministerens tale her.

Bakgrunn: Dette betyr statsbudsjettet for din økonomi

Billigere omregistrering

De som planlegger å kjøpe bruktbil kan trolig glede seg til at det blir billigere å omregistrere bilene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag koster det opptil 21.860 kroner å omregistrere en ett år gammel stor familiebil.

Omregistreringsavgiften blir satt ned med 12 prosent på alle trinn, mens såkalte næringskjøretøy vil få en reduksjon i omregistreringsavgiften på hele 40 prosent.

Les også: Slik blir bruktbilen mer attraktiv

Stasjonær drivstoffavgift

Avgiftene på diesel og bensin forblir imidlertid de samme.

Det betyr at dieselbiler fortsatt vil være mer lønnsomme enn bensindrevne biler ettersom dieselavgiften er lavere enn bensinavgiften.

Ellers foreslås det å øke vrakpanten med samme beløp som i fjor; 500 kroner. Det vil bety at panten vil ligge på 2.500 kroner om forslaget blir vedtatt.

Les også:

Her er de 10 dyreste bilene i verden

Snart avdekkes hybridbil uten batteri

Les mer om statsbudsjettet 2013:

Nå får du disse medisinene på blå resept

Så mye ekstra får studentene

- Vi er alle budsjettvinnere

Stoltenberg: – Tidenes løft for vei og bane

Les hele statsbudsjettet her

Les alt om statsbudsjettet 2013

Les flere motorsaker

Les flere nyheter