Paris Motor Show 2012:Kabrioleten kan slås opp i 120

Ranveig Sønju i Citroën Norge viste frem DS3 Cabrio i Paris. Foto: Morten Larsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Citroën Numero 9 hadde fått hedersplassen på Citroën-standen, en DS3 Cabrio ble også gjenstand for stor oppmerksomhet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Paris (ABC Nyheter) Å kjøre åpent blir stadig mer populært, men hva gjør du hvis du befinner deg på motorveien og du kjører inn i en regnskur? På Paris Motor Show kan de besøkende i disse dager se nærmere på en kabriolet-versjon av Citroën DS3 hvor kalesjen kan slås opp mens man faktisk kjører i 120 km/t.

Riktig nok er ikke den nye varianten av bilen en full kabriolet, det er mer et svært så sjenerøst soltak, men allikevel...

Sveiver man ned siderutene sitter man nesten i en åpen bil. Taket kan åpnes så mye man ønsker, tar man det helt ned, forsvinner bakruten ned ved bagasjeromslokket, og bilen blir ganske "luftig".

Les også: Ny, åpen McLaren lansert

Kalesjen leveres i tre stilarter: sort, Infini blue og DS Monogram. Forøvrig er DS3 slik den har vært siden den ble lansert, og kan bestilles med en lang rekke stiler, alt etter smak og behag hos den enkelte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

"Bunnløs" design på de nye baklyktene. Foto: Morten Larsen

Fremdeles har DS3 den karakteristiske "haifinnen" på siden, og bilen er designet slik at taket skal se ut som det "flyter" i løse luften. Noen justeringer er det på DS3 Cabrio; baklysene er nye, med en effekt av "bunnløs" lyktebrønn, og et bagasjelokk som kan åpnes selv om du parkerer helt inntil en vegg.

Kabrioleten tar bare 20 liter av bagasjeplassen, og bagasjeromslokket kan åpnes selv om man parkerer helt inntil en vegg. Foto: Morten LarsenKabrioleten tar bare 20 liter av bagasjeplassen, og bagasjeromslokket kan åpnes selv om man parkerer helt inntil en vegg. Foto: Morten Larsen

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Når får norske bilkunder se bilen i Norge? Vi spør Ranveig Sønju i Citroën Norge.

– De første eksemplarene vil komme til Norge til våren, er alt jeg kan si. Prisen er ennå ikke kjent, men den vil ikke avvike vesentlig fra den vanlige modellen.

Les også: Citroën med romskipsfaktor

Øvrige Citroën-modeller i Paris

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konseptbilen Numero 9 hadde sin debut i Paris, og er en flott bil – stor og ruvende. En fransk president verdig. Men president François Hollande er jo en nøktern sjel som sikkert gikk i stor ring utenfor denne bilen da han besøkte utstillingen på åpningsdagen.

Les også: Presidentbilen

Numero 9 er en mektig bil. Foto: Morten LarsenNumero 9 er en mektig bil. Foto: Morten Larsen

Citroën benytter anledningen til å vise en C3 Picasso med facelift, en praktisk familiebil hvor baksetet kan justeres hele 15 cm i lengderetningen for å gi mer bagasjeplass.

En Citroën Zero ankom dagen før pressedagene fra en begivenhetsrik jorden-rundt tur. Den hadde etter sigende gått feilfritt, og brukt bare 250 Euro i strøm på turen.

Les også: Disse elbilene selger best

Les også: Dieselbiler kan bli nektet kjøring