Fuktig sommer også til sjøs

KLINKENDE KLAR: Reidar Foss mener det er like viktig å holde seg edru når man er båtfører som når man sitter bak rattet i en bil. – Det er mye å holde styr på til sjøs. Og de fleste av oss er mer vant til å kjøre bil enn til å føre båt, understreker han. (FOTO: Fredrik Varfjell / NTB scanpix)
KLINKENDE KLAR: Reidar Foss mener det er like viktig å holde seg edru når man er båtfører som når man sitter bak rattet i en bil. – Det er mye å holde styr på til sjøs. Og de fleste av oss er mer vant til å kjøre bil enn til å føre båt, understreker han. (FOTO: Fredrik Varfjell / NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

En fersk undersøkelse viser at vi aksepterer at båtføreren drikker alkohol, men ikke at bilføreren gjør det.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta:

* Politiet har totalt 50 båter. 32 av disse brukes i alminnelig patruljetjeneste. De fleste politibåtene befinner seg i og rundt Oslofjorden, samt på sørlandskysten. For å jevnføre med biltrafikken: Utrykningspolitiet (UP) alene har cirka 170 biler, og ellers finnes det cirka 1500 ulike typer politibiler i Norge.

* Kontroll av fritidsbåter er bare én av sjøpolitiets oppgaver. Mange av politibåtene brukes også til å holde oppsyn med for eksempel fiskeregler, hekkeområder for fugl og andre naturvernområder.

* Gjennomsnittet for de siste årene viser at det gjennomføres rundt 8500 politikontroller til sjøs hvert år. (Politiet er pålagt å sjekke 1,8 millioner biler for fart og rus, også det hvert år.)

* I 2010 ble 144 personer tatt for å føre båt med for høy promille, året etter ble 143 personer tatt for samme lovbrudd. Hittil i år er 102 båtførere ilagt forelegg for promillekjøring. (I fjor ble 8021 bilførere tatt for promillekjøring, og 4306 ble promilletatt i første halvår i år.)

* En promillekontroll på sjøen er langt mer omfattende og tidkrevende enn en promillekontroll langs bilveien. En person som er mistenkt for å kjøre båt med for høy promille, må inn til land for å avlegge blodprøve. Og hvis ingen kan overta roret, må båten taues til land. Ifølge Politidirektoratet er det planlagt å anskaffe nye og bedre alkometer til bruk i politibåtene.

* Båtførere som blir tatt for å kjøre med for høy promille, får en bot (fra cirka 5000 kroner) og kjøreforbud for båt på minst ett år. Kjører man båt med en alkoholpromille på 2,0 eller mer, må man regne med å bli dømt til 21 dagers ubetinget fengsel. I tillegg kommer en bot som avhenger av inntekt og hvor grovt forholdet anses å være.

* Hvis man vil kjøre båt etter at perioden med kjøreforbud er over, må man ta båtførerprøven selv om man er født før 1980. (Reglene sier at alle som er født 1. januar 1980 eller senere, må ha båtførerbevis hvis de skal føre fritidsbåt med en lengde over åtte meter eller med en motoreffekt på mer enn 25 hestekrefter.)

* Gjennomsnittet for de siste årene viser at det årlig omkommer 32 personer i ulykker med fritidsbåter. Minst hver fjerde av disse kjører med promille, og 90 prosent av dem som dør i fritidsbåtulykker er menn. I løpet av første halvår i år døde 17 menn etter ulykker med fritidsbåt.

Kilder: Politidirektoratet, UP, Sjøfartsdirektoratet og AV-OG-TIL

Er det for liten fare for å bli tatt av politiet til sjøs? Eller synes vi ikke det er så farlig med noen «styrepils» om bord?

Årlig omkommer i overkant av 30 personer som følge av ulykker med fritidsbåt, og promillekjøring er en årsak til minst hver fjerde ulykke. I likhet med tidligere år skyldtes flere av sommerens båtulykker drikking om bord.

Reidar Foss, lensmann i Røyken og Hurum, mener det er like viktig å holde seg edru når man kjører båt som når man kjører bil.

– Det er mye å holde oversikt over til sjøs. Holmer og skjær er bare én ting. Du må naturligvis også forholde deg til andre fritidsbåter. Og store skip som bruker hundrevis av meter på å stoppe opp, sier Foss mens han speider ut over Drøbaksundet, farvannet der Oslofjorden er på sitt smaleste.

Han patruljerer med Christine, som er navnet på den eneste politibåten i Søndre Buskerud politidistrikt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har jevnlige kontroller med denne båten hele året, først og fremst når det er mye folk ute på sjøen. Vi burde kanskje ha brukt den oftere, men det handler naturligvis om prioriteringer, understreker politimannen.

Les også: Her er Oslos nye kanaler

Gjør forskjell på bil og båt

En ny undersøkelse gjort for alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL viser at vi gjør forskjell på land og vann når det gjelder alkoholpåvirket kjøring. Mens 25 prosent av oss har forsøkt å stoppe noen fra å fyllekjøre med bil, er det bare 7 prosent som noen gang har forsøkt å hindre noen fra å fyllekjøre med båt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er mange flere som kjører bil enn det er som kjører båt. Kari Randen, daglig leder i AV-OG-TIL, mener likevel denne og lignende undersøkelser organisasjonen har stått bak i løpet av flere år, viser at det er en større aksept for at båtføreren drikker enn at bilføreren gjør det. For eksempel viste en spørreundersøkelse i år at 3 prosent av de spurte drakk én eller flere alkoholenheter sist gang de kjørte båt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi ønsker ikke ta fra folk gleden ved å kose seg på sjøen, men vi mener at dagens trafikkbilde tilsier at båtføreren må være edru, fastslår Kari Randen.

Reidar Foss er enig. Han understreker at det kan være vanskelig å håndtere og manøvrere en båt hvis man ikke har mye erfaring. Særlig hvis det ikke er en fin dag med flatt hav.

– Man er mer utsatt for vær og vind på sjøen. Kjøring i mørket er en annen utfordring. Føyer man til at stadig flere kjører større, tyngre og raskere båter, synes jeg det er opplagt at å føre båt ikke er forenlig med alkohol. Mange ulykker til sjøs skjer jo i høy fart, i mørket og med alkohol innabords, opplyser han.

Les også: Dette er verdens raskeste seilbåt

Bare én øl

Lensmann Foss vinker til seg en rask, liten båt der Tore Kristoffersen er alene om bord. Litt vind og noen små bølger gjør at det tar noen minutter før den båtvante føreren får manøvrert sin Yamarin 5220 inn ved siden av politibåten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lensmannens kontroll viser at Kristoffersen har alt på stell, rent bortsett fra at han burde hatt flytevesten litt mer tilgjengelig. Oslomannen, som er på vei til hytta ved Drøbak, sier han har stor respekt for promillegrensen til sjøs.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har jo ofte med barna på tur, så drikking om bord er det ikke mye av, nei. Det hender jeg tar én øl, hvis vi er innom en havn og spiser middag på restaurant. Men det er det, sier båtføreren før han kjører videre.

Det er ikke dem som kjører båt etter at de har tatt seg én øl til middagen, lensmann Foss har i kikkerten. Promillegrensen til sjøs er som kjent 0,8.

– Det hadde sikkert vært enklere om promillegrensen til sjøs var den samme som på veiene, men vi forholder oss til det myndighetene har bestemt, sier Foss.

Han påpeker at Sjøfartsdirektoratet har bedt regjeringen om å sette ned promillegrensen til sjøs. Samtidig minner han om at det bare er 14 år siden vi for første gang fikk en konkret promillegrense for båtkjøring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er ikke så lenge siden de båtinteresserte tøffet sakte rundt i en snekke, men den tiden er forbi. Det er mye mer trafikk på sjøen i dag, og veldig mange raske båter. Derfor er det forebyggende arbeidet svært viktig. Og hvis båtførerne avstår fra alkohol, tror jeg vi får ned ulykkesstatistikken, poengterer Reidar Foss.

Les også: Vil reise med vinden

Mangel på politibåter

På landsbasis er det 32 politibåter i ordinær patruljetjeneste, ifølge politimester Sveinung Stangeland i Politidirektoratet. Disse politibåtene skal dekke en kyststrekning på mer enn 100.000 kilometer.

– Noen politidistrikt har ikke en eneste båt. Andre politidistrikt har tilgang til båt, men bruker denne sjelden eller aldri i forbindelse med patruljering til sjøs. Det ser man ut fra statistikken. Flere politidistrikt har ikke rapportert om en eneste kontroll av fritidsbåter, opplyser Stangeland.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Årlig gjennomføres det rundt 8500 politikontroller til sjøs. Det vil si kontroller av alle mulige slag, for eksempel om redningsvesten er om bord og om alkoholnivået i blodet er under grensen på 0,8 promille. Til sammenligning blir rundt 1,8 millioner bilførere sjekket i trafikken hvert år.

– Det er et uttalt mål, både fra politiet og Sjøfartsdirektoratet, at man ønsker mer synlig politi på sjøen. Men politiets sjøtjeneste har mange andre viktige politioppgaver å konkurrere med, understreker Stangeland.

I fjor ble 143 båtførere tatt for å kjøre med for høy promille, og hittil har båtpolitiet gitt 102 båtførere forelegg for samme lovbrudd.

Les også:

Blir dette din nye hytte?

– Ikke stol blindt på GPS-en

Nå kan du reservere havneplass på nettet

Båtbransjen drukner i regnet

Farlig ekstremsport i bølgene

Les mer om båt

Les flere nyheter