På vei opp

LEKKER: Mazda 6, her som sedan. Stasjonsvogn med dieselmotor blir hovedvarianten i Norge. (Alle foto: Øivind Skar)

For 30 år siden var Mazda 626 landets mest kjøpte familiebil. Nå heter bilen Mazda 6 og kan igjen bli en suksess.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mazdas historie i Norge ser ut som en berg-og-dalbane – fra å ha vært størst for 30 år siden sto merket knapt på folks handleliste et snaut år tilbake.

Det samme gjelder familiebilen Mazda 6. Bilens historie startet med Mazda 616 tidlig i 1970-årene og fortsatte med Mazda 626 som oppnådde å bli den i særklasse mest foretrukne familiebilen.

Men det er så lenge siden at knapt noen husker det.

Stahet

Etter bruddet med Ford må Mazda nå stå på egne bein. Et bilmerke tuftet på så mye stahet – Mazda holder tross alt til i Hiroshima, overlevde atombomben 6. august 1945 og deretter et par alvorlige økonomiske grøftekjøringer – kan klare det.

Med ryggen mot veggen hentet de fram SUV-en CX5, og selv om Mazda kom sist til festen, var det de medbrakte så oppsiktsvekkende at folk lot seg overbevise.

Ved inngangen til august var det solgt 610 stykker av CX5 i Norge, og ventetiden på flere av variantene er nå over et halvt år.

Les også: Eventyrlig Porsche-vekst i Norge

Tror på suksess

Karianne Westby i Mazda Norge, en av landets ytterst få kvinnelige bilimportører, tror på nok et løft for Mazda når de første eksemplarene av Mazda 6 kommer nyinnpakket til Norge ved juletider. Salget starter for alvor i februar med både stasjonsvogn og sedan på plass.

Mazda 6, presentert som sedan på bilmessen i Moskva – fordi Russland igjen er i ferd med å bli et av Mazdas aller viktigste markeder, samtidig som russerne snart går forbi tyskerne i antall bilkjøp – har vokst betydelig i forhold til forgjengeren.

Med lengde på 4,87 meter matcher bilen den digre Ford Mondeo og er større utvendig enn salgssuksessene VW Passat og Toyota Avensis.

Les også: Bilfellene er kommet for å bli

Stasjonsvogn viktigst

Stasjonsvognen introduseres samtidig med personbilen, men vises først på Paris-messen om en måned.

For Mazda betyr design forankret i japansk historie mye. Derfor skiller Mazdas biler seg fra de fleste andre japanske. Som liten bilprodusent har Mazda så langt holdt seg unna hybride løsninger og heller satset på egne oppfinnelser, Skyactive og – nytt i Mazda 6 – i-eloop.

Disse teknologiene har alle som funksjon å redusere forbruket mest mulig. I i-eloop fanges bremseenergien opp, og regenerert strøm brukes til å drifte elektriske funksjoner i bilen.

Les også:

Et av de smarteste bilkjøpene

De beste brukte SUV-ene

Dette er verdens lengste buss

Les flere bilsaker i motorseksjonen

Les flere nyheter

Personvernpolicy