Heftig motorfestival på Rudskogen

For Amcar-entusiastene var det mange godbiter å se på. Foto: Morten Larsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gikk du glipp av Rudskogen Motorfestival? Da gir vi deg noen inntrykk derfra her!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

RUDSKOGEN (ABC Nyheter): Uoffisielt tall på besøkende under Rudskogen Motorfestival er 17.000 mennesker. Dette er nok noe under det arrangøren hadde tenkt seg, men dårlig værmelding får ta endel av skylden.

Særlig søndag var det meldt dårlig vær, og det regnet tungt tidlig søndag morgen. Men da portene åpnet hadde regnet gitt seg og snart tittet solen frem og fikk det til å blinke i fargerike, amerikanske klenodier, racerbiler i alle fasonger og roadracingsykler, for å nevne noe.

Men svært mange holdt seg nok hjemme av frykt for dårlig vær, og gikk glipp av mange godbiter. Vi gir deg noen små glimt av det du gikk glipp av.

Som vises på bildet fra søndag er været fint og det er mye mennesker, selv om besøket bare var anslagsvis en tredel av totalt antall besøkende. Det nye depotområdet var tettpakket med racerbiler, utstillingsareal med bilimportører, bilforhandlere, deleleverandører og forskjellig media. Her sto de historiske racerne og såkalte studentracere; biler bygget opp av høyskolestudenter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen


Så var det Shortcar. Det er en svært kort racerbil, ypperlig for de som har en racerfører i magen og vil kjøre race uten at det skal koste en formue.

At det kan går heftig for seg i Shortcar viser skaden denne ekvipasjen har fått. Foto: Morten LarsenAt det kan går heftig for seg i Shortcar viser skaden denne ekvipasjen har fått. Foto: Morten Larsen

En Shortcar har ett hjul plassert i hvert hjørne, et solid veltebur og en motorsykkelmotor på 1.000 kubikk. Det gir bilen en aks fra 0 til 100 på 2,6 sekunder, det! Den korte akselavstanden gjør det særdeles krevende å unngå at bilen snurrer. En av deltagerne fortalte etter løpet at banen var svært krevende å kjøre med disse bilene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er Harald Huysman som står bak prosjektet. Han har eid banen i noen år, og har nå fått til en praktfull utvidelse av banen. Den har nå internasjonale mål, selv om den mangler litt på å kunne kjøre formel 1-løp.

Harald Huysman. Foto: Morten LarsenHarald Huysman. Foto: Morten Larsen

Artikkelen fortsetter under annonsen

Harald forteller oss at han har tatt sikte på å gjøre dette til et årlig arrangement etter mønster fra Goodwood Festival of Speed. Vår kommentar er at han kan klare å få til noe som ligner, men skal han komme helt i mål må han nok lage en park rundt store deler av banen og bygge en slottslignende bygning av typen godseier.

Så må han ha mange bord i telt hvor folk fritt kan slå seg ned, og champagne må være tilgjengelig. Dét siste blir nok ikke lett, og er vel heller ikke ønskelig av flere grunner.

Men all ære til Huysman for det han har fått til, og vi ønsker han lykke til videre med banen.

Mange hadde kommet for å se Red Bull Formel 1 og Sebastien Buemi kjøre oppvisningsrunder. Reglene for støybegrensing var tydeligvis lagt til side denne dagen, for en formel 1-bil gir en lydopplevelse man neppe glemmer. Buemi sa om banen etter løpet:

Artikkelen fortsetter under annonsen

Carl Berthelsen vant roadracingklassen. Foto: Morten LarsenCarl Berthelsen vant roadracingklassen. Foto: Morten Larsen

– Det er en veldig bra bane, og kerbs'en er like myke og fine som de vi har på f1-baner. Den er virkelig interessant, med mye opp og ned og spesielt den siste delen av banen er fin, med mye tilskuere over alt. Det er en 180 graders sving hvor du ser tilskuere over alt. Det var mye folk tilstede på Rudskogen Motorstadion, og det er hyggelig å se at det var så mange tilskuere, og at motorsport har så stor interesse i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Roadracingløpet for Superbike ble vunnet av Carl Berthelsen på sin Suzuki 1000, og det at man kjøre defileringer med amcars og brukere av banen er veldig bra.

Det var svært mange barnefamiler på de to dagene festivalen varte. Vi snakket med Marita Paulsrud Arntzen og André Arntzen som var der med to år gamle Nikolai.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Foto: Morten LarsenFoto: Morten Larsen

– Vi synes jo motorsport er spennende, og det er mye fint å se på her i dag. Det var derfor vi ble med på en konkurranse, og var så heldig å vinne billetter til arrangementet, forteller André Arntzen. – Nikolai synes jo Il Tempo Gigante var veldig fin, så nå blir det å se Flåklypa Grand Prix også!

Ronnie Peterson kjørte denne March 721. Foto: Morten LarsenRonnie Peterson kjørte denne March 721. Foto: Morten Larsen

Det var flere Grand Prix biler der enn Red Bull og Il Tempo Gigante. Ronnie Peterson sin March 721 fra 1972-sesongen ble vist frem.

Svært hyggelig å se denne sjeldne, historiske bilen, men det er klart den kom svært i skyggen av Red Bull-bilen.

Så hadde Per Gjerdrum med en Maserati 6CM på 1,5 liter. Denne bilmodellen ble bygget i 1938, og dette er ikke tilsvarende en F1. Denne klassen var Voitrette-klassen, tilsvarende det som senere ble formel 2.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Maserati 6CM bygget opp på deler fra 1938. Foto: Morten LarsenMaserati 6CM bygget opp på deler fra 1938. Foto: Morten Larsen

Vår gamle fartskonge fra 30-tallet dro til Torino i Italia med sin slitne ERA og vant over hele fabrikksteamet med seks Maserati 6CM i 1937. Dét er det ikke alle som er klar over.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Drifting har vi skrevet om tidligere. Førerne fra Gatebil ble sluppet løs på banen, og det gikk ikke upåaktet hen. Til tider var det vanskelig å se

Legg merke til bakhjulet, som det bare er filler igjen av. Foto: Morten LarsenLegg merke til bakhjulet, som det bare er filler igjen av. Foto: Morten Larsen


banen, på grunn av brent gummi.

Dette er fint show, og det er ypperlig rattkunst, flotte biler og lyd, lukt og syn er fenomenalt. Under festivalen gikk det rykter om at Fredric Aasbø hadde kapret en andreplass i et amerikansk løp.

Chris Pfeiffer heter en mc-akrobat som utførte stunts på langsiden som var helt utrolige. Han håndterte sin store og tunge MBW motorsykkel med stil, eleganse og dristighet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

NRK sin utsendte medarbeider stilte opp for et opptak hvor han kjørte rundt henne og laget show for seerne. Etterpå sto en dame på banen og demonstrerte kurtisering fra sykkelen mens han spant rundt og rundt henne. Veldig bra!

Les også: Reis tilbake i tid på Goodwood

Les også: Kjøregleden er tilbake

Les også: Superbilen Audi R8 fornyes