Toyota størst i verden – igjen

TOYOTA COROLLA: Verdens mest kjøpte bilmodell fra verdens mestselgende bilprodusent. (FOTO: Produsenten).
TOYOTA COROLLA: Verdens mest kjøpte bilmodell fra verdens mestselgende bilprodusent. (FOTO: Produsenten).

Den skal stå tidlig opp som vil slå Toyota.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter å ha lagt bak seg et par turbulente år med kvalitetsproblemer og tsunamien i Japan, er den japanske bilgiganten igjen størst i verden, foran General Motors og Volkswagen.

Automotive News melder at Toyota solgte 4,97 millioner biler i første halvår, GM landet på 4,67 millioner og VW-konsernet på 4,45 millioner. Allerede i første kvartal hadde Toyota hentet tilbake ledelsen fra GM.

Toyota kom fra intet

GM hadde siden mellomkrigstiden vært størst i verden på bilproduksjon etter å ha kjørt forbi Ford. Så inntok Toyota det amerikanske markedet og snudde opp ned på inngrodde holdninger til bil og bilkvalitet. Plutselig var ikke Chevrolet lenger størst i USA, men Toyota med modellen Camry.

Les også: Denne bilen har det de fleste trenger

Dernest kom Toyota trekkende med Lexus og fortalte verden hva luksuskvalitet var. Cadillac måtte gi fra seg tittelen som amerikanernes luksusflaggskip. Nye tider var i emning.

I 2008 kom sceneskiftet i verden. GM var ikke lenger størst, og i 2009 gikk GM inn i en styrt konkurs. Takket være store statlige overføringer i USA kunne et nytt GM fortsette med det beste fra et avviklet GM. I 2011 var GM igjen størst i verden. Samtidig puster Volkswagen både GM og Toyota i nakken.

Vinner på kundebehandling

Toyotas suksess hviler på flere pilarer: Høy kvalitet på bilene i kombinasjon med god kundebehandling, suksess med hybride bilmodeller, suksess i USA med Camry og Lexus, og firehjulstrekkeren Hilux som dukker opp i bakgrunnen i nesten alle nyhetssendinger med innslag fra krigssoner. Og så er det verdenssuksessen Corolla.

Les også: Med himmelen som tak

Corolla med historie tilbake til 1966 er nå solgt i 39 millioner eksemplarer. Dette skal være verdensrekord foran Fords F-serie og VW Golf.

VWs ambisiøse mål

VW har som mål å bli størst i verden innen 2018. I denne kampen ønsker også det fusjonerte koreanske selskapet Hyundai-Kia å være med. Så selv om Toyota er størst igjen, vil kampen fram mot 2020 stå mellom de fire nevnte.

Denne kampen har kun en vinner: Forbrukeren, som er garantert best teknologi og høy sikkerhet til lavest mulig pris.

Les mer om motor

Les flere nyheter

Personvernpolicy