Har lært seg å leve med bilene

I FARTA: Think City i Zero Rally i 2011. Fortsatt er mer enn hver sjette elbil på norske veier en Think. (Alle foto: Øivind Skar)

Think som selskap er borte, men å skaffe deler til elbilen går i hovedsak greit.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den norske bilprodusenten Thinks historie inneholdt mange nedturer før skifteretten satte et endelig punktum etter halvannet tiår med prøving og feiling. Likevel valgte 1.510 kunder å kjøpe bilen enten som ny i Norge eller bruktimportert fra England eller USA. Mer enn 1.200 av disse bilene ruller fortsatt på veinettet. Men lar de seg i det hele tatt omsette?

Varierende pris

Finn.no gir svaret. Av 66.849 brukte biler lagt ut for salg søndag 3. juni, utgjorde de elektriske bilene kun 116 stykker, hvorav 13 var av typen Think. Think står fortsatt for mer enn hver sjette elbil på norske veier. Bruktprisen varierer fra et par titusen kroner til opp mot 200.000 kroner, avhengig av alder og kjørelengde. De færreste hadde ligget ute mer enn noen få dager.

Trollmenn

Er Think-kjøp i dag et sjansespill, eller lar bilene seg reparere?

– La meg først si at eierne har lært seg å leve med bilene. Think har vist seg mer holdbar enn vi først trodde. Og ja, vi skaffer deler og holder bilene i drift. Men det er ikke alltid like greit, og vi må tidvis opptre som trollmenn for å få det til, sier Olav Fossum i Automotive Services i Oslo. Selskapet har spesialisert seg på holde første generasjon Think på veien og har 458 faste kunder.

– Slitedeler byr ikke på problemer. Dessuten har vi kjøpt inn en del biler som vi resirkulerer ved å plukke deler av dem, sier Fossum, som medgir at batteripakken og laderne er bilens kritiske punkt. Men også batteripakker lar seg nullstille.

Les også: Brems for bilsalget

Garantiansvar

– Det er et marked for disse bilene, og det er ikke spesielt risikabelt å kjøpe dem brukt, selv om det alltid hviler en viss risiko over produkter hvor produsenten er borte. Vi må ikke glemme at Think i hovedsak bygde biler ved å sette sammen deler fra kjente produsenter. Leverandørene eksisterer fortsatt, så det byr sjelden på problemer å skaffe deler. Think-eiere vet dessuten mye om bilene sine. De er aktive på nettforum og hjelper hverandre når problemer oppstår, fastslår servicemarkedssjef Richard Ax hos RøhneSelmer i Sandvika. Selskapet forhandlet siste generasjon av Think så lenge produsenten eksisterte, og utøver fortsatt garantiansvar for deler av bilflåten, og vedlikeholder og reparerer bilene.

Ax forteller at elektroniske styreenheter repareres, og at batteripakker også lar seg reparere – enten det dreier seg om Zebra-batterier eller litium-ion-batterier.

Les også: De beste bruktbilene til under 130.000

Erfaren eier

Håkon Aurlien, bosatt i Østfold, har elbilerfaring tilbake til 1995. Bilen i garasjen kjøpte han brukt i 2007. Siden har Thinken gått rundt 25.000 kilometer.

– Bilen koster jo nesten ikke noe å bruke, og det er knapt vedlikeholdskostnader knyttet til den om man bare passer på batteriene, sier Aurlien.

Men også Aurlien medgir at Think skiller seg ut som en bil for elbilentusiastene, sammenlignet med masseprodusert industrivare som Nissan Leaf og Mitsubishi i-MiEV.

Se også: Her testes superbilen

Les mer om motor

Les flere nyheter

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden