Slurver med gass i båt

Artikkelen fortsetter under annonsen

Manglende vedlikehold av gassutstyr og elektriske anlegg i fritidsbåter fører til dramatiske branner hvert år, ifølge forsikringsselskapet If.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Har du en gasslekkasje, er det bare en liten gnist som skal til før hele båten går i lufta. Propangass legger seg i bunnen av båten, og sover du når gassen siver ut er det fare for at du ikke våkner igjen, sier teknisk inspektør Kjell Arne Amundsen i If Skadeforsikring.

I fjor utbetalte forsikringsbransjen rundt 50 millioner kroner til båtbranner, som ligger stabilt på i underkant av 300 branner i året.

– Drøyt 300 båtbranner i året høres kanskje lite ut, men når det først brenner i båt er det alvorlig. Båten blir nesten alltid totalvrak, og flammene sprer seg så raskt at de ombord i mange tilfeller bare må hoppe på sjøen selv om de er langt fra land og uten redningsvest, sier Amundsen.

Les også: Her er sjekklista for trygge båtkjøp

Han mener svært mange av ulykkene kunne vært unngått hvis båtene hadde vært vedlikeholdt slik de burde.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mye uvitenhet

Båtfolk har en lei tendens til å glemme det tekniske vedlikeholdet, noe som ofte skyldes manglende teknisk kunnskap, mener daglig leder Peter Gustafsson i Bærum Plast.

– Båtpussen for folk flest er å stoffe og polere båten for å få den til å se pen ut. De vet rett og slett ikke hva de bør sjekke for at båten skal være trygg, sier Gustafsson.

Han påpeker at gassanlegg, kokeutstyr og varmeapparater i båt må installeres, kontrolleres og repareres av fagfolk. Slanger og ventiler skal byttes ut minst hvert femte år og bør sjekkes årlig for sprekker eller gnageskader.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nordmenn har båter for 75 milliarder

– Etter lang erfaring med båtreparasjoner og sjekk av gassanlegg, har jeg sett alt fra sprukne gasslanger surret med teip til gjennommorkne bunnventiler, sier han.

Eldre båter verst

En ringerunde til marinaer rundt om i Norge bekrefter at båtpussen stort sett er kosmetisk. Pengene legges heller i pene seiljakker enn nye ledninger og slanger som ingen ser likevel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dessverre er det folk som velger å seile videre til tross for våre advarsler om at båten har farlige mangler og slitasjer. Andre legger ut på langtur i leid båt uten verktøy eller grunnleggende båtkunnskaper, sier Hanne Grethe Mesel ved Sjøsenteret i Risør.

Hun mener generelt at eiere av store og nyere båter er flinkere til å vedlikeholde båten enn de med små og eldre båter.

Les også: Mer camping enn båt ved Gøta kanal

At elektriske anlegg på båter er skyld i mange av brannene, er alle marinaene vi har snakket med enige om.

– Vi ser mye stygt når det gjelder elektriske anlegg i båt, og vi oppdager en del branntilløp på grunn av kortslutning. Jeg mener båtbranner flest ikke skyldes uhell, men uvettig manglende vedlikehold, sier Morten Thoresen ved Slippen Marina i Kragerø.

Han understreker at det selvsagt også er mange båtfolk som er flinke og passer på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forsikringsselskapet If frykter at mange båter som ble sjøsatt for flere tiår siden har gassanlegg og elektriske anlegg som ikke har vært sjekket siden den gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Norskekysten live - 30 dager fra sør til nord

– Vi har et litt for avslappet forhold til båten vår, kanskje fordi en båt med vesentlige mangler likevel kan flyte godt. Det er utenkelig at vi ville forholdt oss til vedlikehold og lekt hobbyelektrikere i samme grad på bilen vår, sier Kjell Arne Amundsen i If.

Han råder alle båteiere med gass i båten til å installere gassvarsler og ta vedlikeholdet på alvor.

Les også:

Enkel og tøff

Gøy på vannet

Tidenes raskeste Fairline

Her er Bavarias første flybridgebåt

Les flere båtsaker her

Les flere nyheter her

Newswire er et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå. Denne artikkelen og videoen er laget for If Skadeforsikring.