Livsfarlige forstyrrelser

MULTITASKING: Forstyrrelser i bilen står for nær ti prosent av dødsulykkene i USA. I Norge er kun håndholdte telefoner forbudt. (Foto: Øivind Skar).
MULTITASKING: Forstyrrelser i bilen står for nær ti prosent av dødsulykkene i USA. I Norge er kun håndholdte telefoner forbudt. (Foto: Øivind Skar).

I USA snakkes det om totalforbud mot telefonbruk for bilførere. Samtidig er internett er på full fart inn i bilene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Du trykker på bilens berøringsskjerm, samtidig som du snakker i telefonen og bremser opp foran et kryss.

En helt vanlig situasjon i norsk biltrafikk. Men er det nå så sikkert at det er trygt å snakke i mobiltelefonen, selv om den kommuniserer med bilens systemer og fysisk ligger trygt plassert i jakkelomma?

Mobiltelefonen har vi levd med i mer enn 30 år. Nå gjør trådløse nettverk det mulig å surfe i bilen.

Les også: Lukker øynene – kjøper bil

Samtidig fristes sjåføren til å i enda større grad multitaske, ettersom bilene proppes med komfortelektronikk som ikke har noe med bilens funksjon eller kjøringen å gjøre.

Forbyr telefon i bil?

Ikke alle er like begeistret for utviklingen. Deborah Hersman i amerikanske National Transportation Safety Board er kritisk, og sier til Automotive News at all elektronikken uten tvil distraherer føreren og trolig påvirker trafikksikkerheten i negativ retning.

Hersman mener det kan være aktuelt å forby bruk av mobiltelefon i bil i USA. Ikke bare håndholdt, men også fastmontert telefon, fordi det ikke uten videre er bruken av telefonen, men selve samtalen som forstyrrer og tar bort oppmerksomheten fra trafikken.

Les også: Skreddersydd for fotobokser

Hersman sier at man studerer hva den menneskelige hjerne kan håndtere av informasjon og spør:

– Hva er prisen for vårt valg om både å være mobil og online på samme tid?

Til spørsmålet har National Highway Traffic Safety Administration et klart svar: 3092 mennesker døde i ulykker på amerikanske veier i 2010 fordi de ble forstyrret i kjøringen. Antallet utgjorde 9,4 prosent av alle som døde i trafikken dette året.

Sikrere systemer

– Intel arbeider intenst for å gjøre bilbaserte informasjonssystemer sikrere, sier Laura Anderson på vegne av det California-baserte selskapet.

Norge, som de fleste andre land i Europa, har lenge hatt forbud mot bruk av håndholdt mobiltelefon, men det foreligger intet spesifikt forbruk mot bruk av annen elektronikk i bilen.

Slik bruk reguleres generelt av veitrafikklovens bestemmelser om å ferdes hensynsfullt og aktpågivende i trafikken, så man ikke forvolder fare eller ulempe for andre.

Les flere nyheter her

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden