VW drar til med billigbil

BILLIGBIL: Ulrich Hackenberg sier VW vil bygge biler til 40.000 kroner. (Foto: Øivind Skar)
BILLIGBIL: Ulrich Hackenberg sier VW vil bygge biler til 40.000 kroner. (Foto: Øivind Skar)
Artikkelen fortsetter under annonsen

For å nå målet om å bli verdens største bilprodusent kaster også VW seg ut i billigmarkedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volkswagen planlegger å utvikle et lavkost-bilmerke primært beregnet for salg i utviklingsland. Det fortalte VWs utviklingssjef Ulrich Hackenberg i et intervju med tyske Auto Motor und Sport. Planen er å selge bilen for rundt 5000 euro (ca. 40.000 kroner).

Hackenberg mener det er et betydelig og økende marked i verden for biler med pris mellom 5000 og 7000 euro (40.000 til 55.000 kroner).

Utviklingssjefen sier videre at VW allerede bygger en versjon av småbilen Polo i India og selger den for rundt 7000 dollar (55.000 kroner).

Startet i 2004

Det var Renault som startet sirkuset ved at selskapet mot slutten av 2004 lanserte bilmodellen Logan etter først å ha overtatt rumenske Dacia. Hensikten var å bruke et kjent varemerke til å produsere og selge biler priset til rundt 5000 euro i utviklingsland.

Dacias modeller skulle vise seg å bli en langt større suksess enn Renault først hadde trodd. Dacia-suksessen vekket flere bilprodusenter – og særlig indiske Tata som mente det var mulig å bygge og selge en enda enklere bilmodell enn Logan.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor utviklet de Nano og lanserte den på hjemmemarkedet i 2008 til 100.000 indiske rupi, den gang noe under 15.000 norske kroner.

Les også: A6 Allroad innfrir drømmen

Verdens største

Flere av de store bilprodusentene står nå i kø for å utvikle og produsere rimelige biler, sist altså VW.

VW-konsernet har som mål å bli verdens største bilprodusent innen 2018. Men dagens salgstakt kan det skje allerede i inneværende år.

Les også:

Vil forby dieselbiler i Oslo

Krever kutt i disse bilavgiftene

Ikke rart det er kø på veiene

Les mer om motor

Les flere nyheter