VW drar til med billigbil
For å nå målet om å bli verdens største bilprodusent kaster også VW seg ut i billigmarkedet.
Volkswagen planlegger å utvikle et lavkost-bilmerke primært beregnet for salg i utviklingsland. Det fortalte VWs utviklingssjef Ulrich Hackenberg i et intervju med tyske Auto Motor und Sport. Planen er å selge bilen for rundt 5000 euro (ca. 40.000 kroner).
Hackenberg mener det er et betydelig og økende marked i verden for biler med pris mellom 5000 og 7000 euro (40.000 til 55.000 kroner).
Utviklingssjefen sier videre at VW allerede bygger en versjon av småbilen Polo i India og selger den for rundt 7000 dollar (55.000 kroner).
Startet i 2004
Det var Renault som startet sirkuset ved at selskapet mot slutten av 2004 lanserte bilmodellen Logan etter først å ha overtatt rumenske Dacia. Hensikten var å bruke et kjent varemerke til å produsere og selge biler priset til rundt 5000 euro i utviklingsland.
Dacias modeller skulle vise seg å bli en langt større suksess enn Renault først hadde trodd. Dacia-suksessen vekket flere bilprodusenter – og særlig indiske Tata som mente det var mulig å bygge og selge en enda enklere bilmodell enn Logan.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDerfor utviklet de Nano og lanserte den på hjemmemarkedet i 2008 til 100.000 indiske rupi, den gang noe under 15.000 norske kroner.
Les også: A6 Allroad innfrir drømmen
Verdens største
Flere av de store bilprodusentene står nå i kø for å utvikle og produsere rimelige biler, sist altså VW.
VW-konsernet har som mål å bli verdens største bilprodusent innen 2018. Men dagens salgstakt kan det skje allerede i inneværende år.
Les også:
Krever kutt i disse bilavgiftene