Båtvrak et økende miljøproblem

SAMVITTIGHET: Heller enn å la en gammel båt synke dypere og dypere i fortøyningene vil man forhåpentlig etterhvert kunne levere den inn og få panten, og den gode samvittigheten som følger med at vraket resirkuleres. (Foto: Scanpix)
SAMVITTIGHET: Heller enn å la en gammel båt synke dypere og dypere i fortøyningene vil man forhåpentlig etterhvert kunne levere den inn og få panten, og den gode samvittigheten som følger med at vraket resirkuleres. (Foto: Scanpix)

Nå vurderer Miljøverndepartementet en egen ordning for innsamling, miljøsanering og behandling av kasserte fritidsbåter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Grove anslag fra Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) viser at bortimot 5.000 fritidsbåter kasseres, og «forsvinner» i naturen hvert eneste år, skriver Lofotposten.

– Dette blir en aktuell problemstilling i stortingsmeldingen om avfallshåndtering som departementet vil legge fram i inneværende stortingsperiode, opplyser konstituert avdelingsdirektør Henrik H. Eriksen i Miljøverndepartementet til NTB.

Åpner for gjenbruk

Båt- og miljøgjenvinningsbransjen innrømmer at det er på høy tid å løse forsøplingsproblemet forårsaket av småbåtvrak, som ikke akkurat bidrar til å forskjønne norsk kystlinje.

Mange småbåter består av såkalte komposittmaterialer - polyester og glassfiber. Lett, men samtidig sterkt materiale som ikke lett lar seg nedbryte.

Nå tror forskere ved SINTEF IKT i Trondheim at de har løst dette gjenbruksproblemet. De har utviklet en kjemisk prosess som skiller polyester og glassfiber, slik at begge produktene kan brukes om igjen.

Les også: Båt for handikappede

Krever samarbeid

Sjef for forretningsutvikling i Norsk gjenvinning, Jan Fredrik Bergman, tror det nå er gode muligheter for å gå dannet et returselskap som tar seg av kasserte båter.

– Vi som bransje ser at det er viktig å få på plass en løsning før dette blir et enda større problem. Men det krever samarbeid, et apparat for mottak eller innlevering og videretransport og behandling, og på enkelte områder kanskje også et nytt lovverk, sier Bergman til NTB.

Les også: Flott familiebåt for under 300.000

Se til Finland

Men utfordringene er mange, blant annet selve størrelse og herunder frakt. Fritidsbåter er definert som båter «mindre enn 24 meter lange».

– Transporten er forbundet med store kostnader, og skal dekkes opp av systemet. Her kommer eventuelt både miljøavgift ved kjøp og panteordning ved innlevering inn i bildet, forklarer Bergman.

Enkelte av våre naboland har allerede innført returordninger. Finland har foreløpig valgt en forsøksordning med forholdsvis rimelig vrakretur, ifølge Bergman.

Les også:

Her dyrkes vårt nye drivstoff

Båten der alt klaffer

Les mer om motor

Les flere nyheter

Personvernpolicy