Viktig Ford pakkes om
Norge er et rart billand. Mens Europa sperrer øynene opp for den lille flerbruksbilen B-Max – med spennende dørløsning uten dørstolpe mellom for- og bakdørene for å gjøre det lettere å komme inn og ut av bilen – er det firehjulstrekkeren Kuga som vekker mest interesse og er viktigst for Ford i Norge.
Les også: Enklere liv uten dørstolpe
I annerledeslandet Norge er det heller dårlig salg av små, rimelige, praktiske og utørste flerbruksbiler for folk flest. Kjøperne står derimot i kø for å skaffe seg tørste firehjulstrekkere. Derfor venter Ford seg mye av Kuga når den kommer i litt større innpakning mot slutten av året.
I utgangspunktet har bilen det meste til felles med forgjengeren. Man må nesten jobbe hos Ford for å se forskjellen, men nyheten er ti centimeter lengre og har derfor mer plass til dem som sitter bak og til bagasje.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Barnevennlig Jaguar
Kuga blir nå en av verdensbilene til Ford. I USA heter den Escape. Selv om Kuga ser ut som om den kun har gjennomgått en liten facelift, bedyrer informasjonssjef Anne Sønsteby i Ford Norge at bilen er ny tvers gjennom.
Nytt på Kuga blir at bakluka kan åpnes elektrisk ved at den som har nøkkelen i lomma, bare stikker foten under støtfangeren, så vipper luka opp. Smart når man ankommer med hendene fulle av handleposer. Riktignok har enkelte av konkurrenter har hatt denne løsningen i flere år.
Enkelte har spekulert i om Ford vil tilby Kuga med sju sitteplasser. Det er ikke bilen stor nok til, så det skjer ikke, avkrefter Sønsteby.