Toyota gjør sportsbil-comeback

LENGE SIDEN: Sju år er gått siden Toyota la ned sportsbilproduksjonen. Nå er de tilbake igjen med GT 86. Foto: Øivind Skar Foto: Øivind Skar
Artikkelen fortsetter under annonsen

GT 86 er svaret på skuffelsen over at Toyota droppet sportsbilene i 2005.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi tror ikke det skal by på problemer å få solgt de 150 bilene vi får i år, sier Espen Olsen, Toyotas informasjonssjef i Norge.

Bilen Olsen snakker om, bærer det noe fremmede navnet GT 86, og er ment som Toyotas alibi for alle med interesse for ekte GT-bil, som velger bil på nivået over de koreanske modellene, men som samtidig ikke har økonomisk bæreevne til eksempelvis Porsche, Jaguar eller Aston Martin. Pris rundt 450.000 kroner.

Sporty historie

Toyota hadde tidligere stor suksess med flere av sine sportsbilmodeller, og særlig med den forholdsvis rimelige Celica som Toyota produserte i ulike varianter fra 1971.

Les også: Superbil-bonanza

Men i 2005 bestemte Toyota seg for å legge ned divisjonen for sportsbiler. Ut forsvant både Celica og den midtmotoriserte MR 2. Entusiastene gråt en skvett og mente dette var et lite klokt gjort av Toyota.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter hvert kom også Toyota fram til at avgjørelsen om å droppe de sportslige modellene ikke var særlig klokt, så for noen få år siden begynte det igjen å dukke opp konsepter som hintet om en kommende sportsbil fra Japans klart største bilprodusent.

Les også: Femtitallets racerbiler kjører igjen

Nå er den snart her, og får navnet GT 86 som en hyllest til en annen viktig sportsbil hos Toyota: Corolla Levin AE 86.

86 mm er også dimensjonen på den nye bilens eksoshale, samtidig som motorens boring og slaglengde også oppgis til 86 mm x 86 mm.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Subaru-samarbeid

GT 86 er dessuten et resultat av samarbeidet med Subaru. Toyota har som kjent kjøpt seg tungt i konkurrenten som gjennom en årrekke var kjent for å holde Petter Solberg med bil og lønn.

Toyota har utviklet selve bilen, mens Subaru står for motor og drivlinje. Det betyr i så måte bakhjulsdrift, boksermotor på 200 hk (fire sylindere og 2,0 liters motorvolum) og svært lavt tyngdepunkt foran.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ekstrem-Lamborghini uten frontrute

GT 86 strekker seg 4,24 meter fra støtfanger til støtfanger. Toppfarten oppgis til 230 km/t og forbruket til 0,69 liter/mil med CO2-utslipp på 160 g/km.

Naturligvis kommer Subaru-varianten med navnet BRZ også til Norge. De to bilene er svært like å se på og teknisk nærmest identiske.

Les flere saker fra ABC Nyheters motor-seksjon

Les flere nyheter her