Disse kan bli «verdens beste bil»

TYSK: BMW 3-serie knipset i Munchen i fjor. Modellen konkurrerer mot Volkswagen Up! og Porsche 911 om å vinne «World Car of the Year»-prisen i New York neste måned. Foto: Ap
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bybilsuksessen Volkswagen Up! og BMW 3-serie kjemper mot sportsbilen Porsche 911 om å vinne den prestisjetunge «World Car of the Year»-prisen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Disse kan bli «verdens beste bil»

Bybilsuksessen Volkswagen Up! og BMW 3-serie kjemper mot sportsbilen Porsche 911 om å vinne den prestisjetunge «World Car of the Year»-prisen.

GENÈVE (ABC Nyheter): De tre finalistene i årets «World Car of the Year» -kåring ble offentliggjort på bilutstillingen i Genève tirsdag. Resultatet blir imidlertid ikke offentliggjort før under bilutstillingen New York International Auto Show torsdag 5. april.

«World Car of the Year»-juryen består av 66 biljournalister fra 25 land verden over.

Dette er andre år på rad at BMW er blant de tre finalistene. Bilprodusenten stakk senest av med prisen i 2006. Volkswagen Up! tok andreplassen i kåringen «Årets bil i Europa» mandag, og er nå nominert til nok en gjev pris.

For å kunne vinne «World Car of the Year»-prisen må den aktuelle bilmodellen ha vært i salg på minst to kontinenter i perioden mellom 1. januar 2011 og 30. mai 2012, opplyste New York-messen på en pressekonferanse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Amerikanske Matt Davis, som er styreleder i «World Car of the Year» og en kjent internasjonal biljournalist, finnes ikke overrasket over at 3-serie og suksessen VW Up! Er blant finalistene. Men at en superbil som Porsche 911 kom med, overrasker bileksperten noe mer.

Når vi snakker om «World Car»-prisen, så spiller en del praktisk aspekter inn. Det gir mening at Up! og 3-serie er med. Up! Har endret spillet hva bybiler angår og forrige generasjon 3-serie tok masse priser. Samtidig har de gjort en god jobb med den nye. 911 er av et slikt kaliber at den typisk ikke kommer med blant de tre siste i hovedkategorien, men tyskerne har gjort noe riktig sier Davis til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Jurymedlemmene verdsetter at at designteamet til Porsche hadde en vanskelig oppgave i og med at motoren var på feil sted. I tillegg har designerne gjort akselavstanden lengre. Det utgjør en forskjell, og bidrar til at bilen kan håndtere vektdistribusjon og sidelengs akselerasjon bedre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg forsøker meg: Hvem tror du tar hjem prisen i New York?

Jeg kommer ikke til å si det til deg. Det ville vært ille. Jeg ville vært en ond styreleder om jeg sa hvem jeg trodde ville vinne. Som journalist har jeg kjørt alle bilene og har en personlig mening. Poenget er at de 55 andre i juryen kan få min stemme til ikke å bety noe, sier den Italia-baserte bileksperten.

Nevnte Porsche 911 er også blant de tre finalistene i kategorien «Årets ytelsesbil». Der konkurrerer den mot Lamborghini Aventador LP 700-4 og McLaren MP4-12C.

Volkswagen Up! Går igjen i kategorien «beste design», hvor den kniver mot Citroën DS5 og Range Rover Evoque. I den siste kategorien ,«World Green car of the World», står det mellom Ford Focus Electric, Peugeot 3008 Hybrid4 og Mercedes-Benz 250 CDI. Disse kan bli «verdens beste bil»Bybilsuksessen Volkswagen Up! og BMW 3-serie kjemper mot sportsbilen Porsche 911 om å vinne den prestisjetunge «World Car of the Year»-prisen. GENÈVE (ABC Nyheter): De tre finalistene i årets «World Car of the Year» -kåring ble offentliggjort på bilutstillingen i Genève tirsdag. Resultatet blir imidlertid ikke offentliggjort før under bilutstillingen New York International Auto Show torsdag 5. april.«World Car of the Year»-juryen består av 66 biljournalister fra 25 land verden over. Dette er andre år på rad at BMW er blant de tre finalistene. Bilprodusenten stakk senest av med prisen i 2006. Volkswagen Up! tok andreplassen i kåringen «Årets bil i Europa» mandag, og er nå nominert til nok en gjev pris.For å kunne vinne «World Car of the Year»-prisen må den aktuelle bilmodellen ha vært i salg på minst to kontinenter i perioden mellom 1. januar 2011 og 30. mai 2012, opplyste New York-messen på en pressekonferanse. Amerikanske Matt Davis, som er styreleder i «World Car of the Year» og en kjent internasjonal biljournalist, finnes ikke overrasket over at 3-serie og suksessen VW Up! Er blant finalistene. Men at en superbil som Porsche 911 kom med, overrasker bileksperten noe mer.Når vi snakker om «World Car»-prisen, så spiller en del praktisk aspekter inn. Det gir mening at Up! og 3-serie er med. Up! Har endret spillet hva bybiler angår og forrige generasjon 3-serie tok masse priser. Samtidig har de gjort en god jobb med den nye. 911 er av et slikt kaliber at den typisk ikke kommer med blant de tre siste i hovedkategorien, men tyskerne har gjort noe riktig sier Davis til ABC Nyheter. Jurymedlemmene verdsetter at at designteamet til Porsche hadde en vanskelig oppgave i og med at motoren var på feil sted. I tillegg har designerne gjort akselavstanden lengre. Det utgjør en forskjell, og bidrar til at bilen kan håndtere vektdistribusjon og sidelengs akselerasjon bedre. Jeg forsøker meg: Hvem tror du tar hjem prisen i New York?Jeg kommer ikke til å si det til deg. Det ville vært ille. Jeg ville vært en ond styreleder om jeg sa hvem jeg trodde ville vinne. Som journalist har jeg kjørt alle bilene og har en personlig mening. Poenget er at de 55 andre i juryen kan få min stemme til ikke å bety noe, sier den Italia-baserte bileksperten.Nevnte Porsche 911 er også blant de tre finalistene i kategorien «Årets ytelsesbil». Der konkurrerer den mot Lamborghini Aventador LP 700-4 og McLaren MP4-12C. Volkswagen Up! Går igjen i kategorien «beste design», hvor den kniver mot Citroën DS5 og Range Rover Evoque. I den siste kategorien ,«World Green car of the World», står det mellom Ford Focus Electric, Peugeot 3008 Hybrid4 og Mercedes-Benz 250 CDI.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

GENÈVE (ABC Nyheter): De tre finalistene i årets «World Car of the Year»-kåring ble offentliggjort på bilutstillingen i Genève tirsdag. Resultatet blir imidlertid ikke klart før under bilutstillingen New York International Auto Show torsdag 5. april.

Dette er andre år på rad at BMW er blant de tre finalistene. Bilprodusenten stakk senest av med prisen i 2006. Volkswagen Up! tok andreplassen i kåringen «Årets bil i Europa» mandag, og er nå nominert til nok en gjev pris.

Les også: Nye Audi A3 debuterte med et smell


For å kunne vinne «World Car of the Year»-prisen må den aktuelle bilmodellen ha vært i salg på minst to kontinenter i perioden mellom 1. januar 2011 og 30. mai 2012.


Juryen består av 66 biljournalister fra 25 land verden over.

Amerikanske Matt Davis, som er styreleder i «World Car of the Year» og en kjent internasjonal biljournalist, finnes ikke overrasket over at 3-serie og suksessen VW Up! er blant finalistene. Men at en superbil som Porsche 911 kom med, overrasker bileksperten noe mer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når vi snakker om «World Car»-prisen, så spiller en del praktisk aspekter inn. Det gir mening at Up! og 3-serie er med. Up! har endret spillet hva bybiler angår og forrige generasjon 3-serie tok masse priser. Samtidig har de gjort en god jobb med den nye. 911 er derimot av et slikt kaliber at den typisk ikke kommer med blant de tre siste i hovedkategorien, men tyskerne har gjort noe riktig sier Davis til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: F for Falcon fra Bentley


Jurymedlemmene verdsetter at at designteamet til Porsche hadde en vanskelig oppgave i og med at motoren var på feil sted. I tillegg har designerne gjort akselavstanden lengre. Det utgjør en forskjell, og bidrar til at bilen kan håndtere vektdistribusjon og sidelengs akselerasjon bedre, sier Davis.


Eksperten parerer effektivt når ABC Nyheter spør hvilken modell han tror kommer til å vinne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg kommer ikke til å si det til deg. Det ville vært ille. Jeg ville vært en ond styreleder om jeg sa hvem jeg trodde ville vinne. Som journalist har jeg kjørt alle bilene og har en personlig mening. Poenget er at de 55 andre i juryen kan få min stemme til ikke å bety noe, humrer den Italia-baserte bileksperten.

Les også: General Motors kjøper seg inn i Peugeot Citroën


Nevnte Porsche 911 er også blant de tre finalistene i kategorien «Årets ytelsesbil». Der konkurrerer den mot Lamborghini Aventador LP 700-4 og McLaren MP4-12C.


Volkswagen Up! går igjen i kategorien «beste design», hvor den kniver mot Citroën DS5 og Range Rover Evoque. I den siste kategorien ,«World Green car of the World», står det mellom Ford Focus Electric, Peugeot 3008 Hybrid4 og Mercedes-Benz 250 CDI.


Les flere saker fra ABC Nyheters motor-seksjon

Les flere nyheter