Blodrødt hos Opel

SPENNENDE: Ampera, Opels mest interessante bil for tiden, har elmotor og bensindrevet rekkeviddeforlenger. (FOTO: Øivind Skar)
SPENNENDE: Ampera, Opels mest interessante bil for tiden, har elmotor og bensindrevet rekkeviddeforlenger. (FOTO: Øivind Skar)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter at GM kvittet seg med tapssluket Saab, gjenstår det å tette hullene hos Opel.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da de økonomiske problemene tårnet seg opp for General Motors (GM) for tre år siden, startet prosessen med å kvitte seg med de to europeiske tapsslukene Opel (Vauxhall) og Saab.

Det endte som kjent med at GM søkte om konkursbeskyttelse, og til slutt ble reddet av amerikanske skattebetalere. Og ut forsvant Saab. Samtidig så GM et betydelig potensial i Europa og valgte derfor å beholde Opel/Vauxhall. Målet var å bringe selskapet i balanse innen utgangen av 2011.

Det klarte man ikke, selv om tapet ble redusert fra 11,2 milliarder kroner i 2010 til 4,3 milliarder kroner i fjor.

Taper terreng

Problemet for Opel er at merket stadig taper terreng i forhold til svært aggressive konkurrenter som Volkswagen og Hyundai/Kia. Tall fra den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA viser at salget av Opel gikk tilbake med nær 21 prosent i januar sammenlignet med samme måned i fjor. På samme tid gikk det generelle bilsalget i EU/EFTA-området tilbake med 6,6 prosent, mens VW økte svakt (0,1 prosent). VW er nå mer enn dobbelt så store som Opel/Vauxhall i EU.

Les også: En familiebil utenom det vanlige

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bedre blir det ikke av at Chevrolet, det andre GM-merket i Europa, gjør det stadig bedre og jafser til seg av Opels kunder.

Verdens største

Mindre enn tre år etter det økonomiske havariet som førte til nedleggelse av ulønnsomme fabrikker og merker, er GM igjen verdens største bilprodusent. Samtidig tjener GM mer penger enn noen gang i selskapets 103-årige historie.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

GM har ikke gitt opp Opel, for det er ikke bilene som først og fremst utgjør Opels problem. Selskapet har aldri hatt et bedre modellprogram. Men ifølge Automotive News forventer GMs toppsjef Dan Akerson nå en omfattende strukturendring hos Opel. Det betyr i klartekst at GM står klar til å kutte kostnader og legge ned fabrikker i et Europa som går på sparebluss.

I Norge går det heller ikke spesielt godt for Opel. Selv om merket økte med 12,8 prosent i fjor, er erkekonkurrenten Ford nær tre ganger så store og VW mer enn fem ganger så store i samlet bilsalg. I år 1999 var Opel betydelig større en Ford (8,6 prosent versus 6,3 prosent), og VW mindre enn dobbelt så store.

2012 startet også dårlig for Opel. I et personbilmarked som gikk fram med 4,5 prosent, gikk Opel tilbake med 12,8 prosent.

Les mer motorstoff