Meny

Tusenvis av biljobber i fare

Det er kaldt for Fiat i Europa. Foto: AFP.
Det er kaldt for Fiat i Europa. Foto: AFP.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mens USA har ryddet i sin bilindustri, går Europa for halv maskin.

Til manges overraskelse opplyste Fiat-sjef Sergio Marchionne forleden at selskapet han leder, tapte 500 millioner euro (nær 4 milliarder kroner) på sine operasjoner i Europa i fjor, melder Automotive News.

Marchionne har uten tvil en klar tanke bak å gjøre disse tallene kjent så tidlig. For Fiat er ikke alene om å tape penger. Eksempelvis kan både Ford og Opel vise til røde tall i Europa mot slutten av 2011, og forklaringen ligger i dagen: Produksjonskapasitet langt ut over behovet.

Automotive News antyder at bilindustrien samlet har kapasitet til årlig å produsere 20 millioner biler, mens salget optimistisk forventes å ende på 12,6 millioner enheter i år. Altså utnyttes kun 63 prosent av kapasiteten. Det kan ikke bilindustrien leve med over tid. Automotive News antyder at kapasitetsutnyttelsen må over 80 prosent for å gjøre bilfabrikkene profitable.

Da finanskrisen satte inn for tre år siden, var store deler av amerikansk bilindustri på vei mot stupet. Både GM og Chrysler var i prinsippet konkurs. Amerikanske myndigheter reddet GM, mens Fiat tok seg av Chrysler. I begge tilfellene førte oppryddingen til sanering av ulønnsomme fabrikker og modeller.

Fiat-Chrysler-sjefen Sergio Marchionne opplyste at de tapte 4 mrd kroner i fjor. Foto: Reuters.Fiat-Chrysler-sjefen Sergio Marchionne opplyste at de tapte 4 mrd kroner i fjor. Foto: Reuters.

Den samme saneringen skjedde ikke i Europa. For å redde industriarbeidsplasser la nasjonale myndigheter i stor grad sin vernende hånd over bilprodusentene. Dermed forble den lenge påpekte overkapasiteten som den var.

Det er denne ukulturen Sergi Marchionne nå forsøker å ta et oppgjør med. Produksjonskapasiteten må ned, ikke minst sør i Europa. Hos Fiat falt utnyttelsesgraden i fabrikkene i fjor til 50 prosent. Av de store produsentene har kun Volkswagen-konsernet god balanse mellom produksjonskapasitet og salg. Det gir selskapet nødvendig handlekraft for å utvikle seg mot morgendagens kunder.

Produsentene som taper penger, har derimot ikke de nødvendige ressursene til å utvikle attraktive bilmodeller. Det gjør ikke saken enklere at Europa stiller stadig strengere krav til bilenes miljøbelastning, og at markedet presses av produsenter i andre verdensdeler.

Les mer om bil og motor

Les flere nyheter

Motor
Populært