
Motstand for Volt

Det spennende elbilprosjektet Volt/Ampera møter motstand.
Tvillingbroren til Chevrolet Volt, Opel Ampera, skal snart introduseres som første ladbare hybridbil i Norge. Men ikke alt går på skinner for produsenten General Motors i USA.
Det var under stor festivitas GMs Bob Lutz dro teppet av Volt på Detroit-messen i januar 2007. Den første moderne elbil med rekkeviddeforlenger skulle utvikles fra et spennende konsept til kjørbar bil for folk flest.
Hybrid
I Volt skulle det ikke være noen forbindelse mellom bensinmotoren og hjulene. Bensinmotoren skulle kun produsere strøm til elmotoren når batteriene var tomme etter rundt 60 kilometers kjøring.
Slik ble det ikke. GM måtte etter hvert innrømme at det faktisk var en forbindelse mellom hjulene og bensinmotoren. Uansett forbindelse eller ei, i Norge, hvor bilen skal selges som Opel Ampera, endte den opp som ladbar hybrid og ikke som elbil med rekkeviddeforlenger.
Les også: Hybrid-Bentley kan bli en realitet
GMs mål var å selge 10.000 Volt i 2011. Salget endte på 7671. Brann i biler etter kollisjonstester gjorde ikke livet lettere for GM som har lagt betydelig prestisje i Volt-prosjektet.
Salgsnedgang
Salget av hybridbiler utgjorde kun 2,2 prosent av samlet nybilsalg i USA i fjor, ned fra 2,4 prosent året før. Toyota Prius står for omtrent halvparten av salget, melder Automotive News.
Toyota har derimot store planer med sine hybridbiler, og planlegger å selge hele 220.000 Prius i USA neste år. Når de målet vil økningen være på 60 prosent i forhold til Prius-salget i 2011, fortsatt ifølge nettstedet Automotive News.
Også i Norge er Toyota nærmest enerådende på hybride biler med Prius og Auris hybrid som de viktigste. I 2012 plusser Toyota på en hybridvariant av lille Yaris.