Tøffeste Beetle i historien

E-BUGSTER: Tøffeste Beetle til nå.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Historien om VW Beetle er fortellingen om en bil som ikke ville dø.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den het opprinnelig Type I og skulle være tyskernes moderne svar på T-Forden, en folkelig, rimelig og pålitelig bil for folk flest. Den skulle kunne frakte to voksne og tre barn i en fart av 100 km/t.

Les også: Volkswagen med gigantinvestering

Vi skal ikke rippe opp i hvem som hadde ideen, men det var den opprinnelige jøden Jozef Ganz som formga og Ferdinand Porsche som konstruerte bilen, som i perioden fra 1948 og fram til 1975 gjorde nordmenn til bilister. Ingen kunne true Boblas posisjon før Volkswagen Golf overtok i 1974. Golf har siden posisjonert seg som Europas klart mest kjøpte bilmodell, tiår etter tiår.

Overlevde

Så skulle man tro at Golf ville bli Boblas bane. Men nei. Bilen fortsatte som storselger i Brasil og Mexico. I Mexico produserte VW bilen fram til 2003. På dette tidspunktet var New Beetle allerede på veien, basert på Golf og med forhjulsdrift.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: VW Beetle - gjenskaper historien

Det var Bobla som under navnet Beetle brakte Volkswagen til USA i 1950-årene. Det var den lille, enkle og pålitelige bilen som sørget for salgstall VW aldri har sett for noen enkeltmodell i USA siden. Derfor var det naturlig å avduke New Beetle i Detroit, bilismens hjemby. Det skjedde i januar 1998. Siden har VW trukket teppet av flere New Beetle-varianter nettopp i Detroit. Blant annet Ragster i 2005.

Les også: Passat for terrenget

Men ingen av dem har vært friskere enn årets E-Bugster, en sportslig toseters variant med senket tak og elektrisk drivlinje. Så tøff er den, at vi ber om å få den på veien så snart som mulig. Ikke nødvendigvis med elektrisk motor, og gjerne med et minibaksete, men uretusjert i forhold til konseptet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fantastisk! Bugster har alt som skal til for å bli en suksess.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Viktig elteknologi

Det kan være fristende å tro at Bugster har noe å gjøre med den kommende kabrioletversjonen av New Beetle (kommer i løpet av året), men så skal ikke være tilfellet.

Men like viktig som E-Bugsters tiltrekkende ytre, er dens teknologiske Blue-eMotion elplattform som blant annet gir bilen inntil 180 kilometer rekkevidde.

Les også: Billig-SUV fungerer bra

VW bekreftet i Detroit at teknologi fra denne plattformen blir å finne i neste generasjon av el-Golf allerede fra siste halvdel av 2013. I E-Bugster veier elmotorenheten kun 80 kilo, yter 114 hk (85 kW) og drar til 100 km/t på 11 sekunder. Og bilen kan hurtiglades.

Les flere saker fra ABC Nyheters Motor-seksjon her

Les flere nyheter