Det er lite A4 med denne bilen

HEFTIG: Audi S4 blir en sjelden fugl i Norge.
HEFTIG: Audi S4 blir en sjelden fugl i Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med 333 ville hester.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

333 hester sparker meg i ryggen. Den kompressormatede sekseren under panseret varver 7000 ganger i minuttet før jeg hiver meg på bremsen og knekker inn i neste sving.

Balansen er perfekt, veigrepet fantastisk og lyden bare helt rå. Vi er i Portugal på lansering av nye Audi S4.

Vel, ny og ny fru Blom. Akkurat som nye Audi A4 er det ikke veldig mye nytt med nye S4. Det dreier seg stort sett om et mer moderne ytre, flere fargevalg innvendig, noen nye knapper, nytt ratt og et hopp opp når det kommer til utstyr som du kan lese om her.

Nok om det, over til noe langt viktigere. Hvordan er den å kjøre?

ENORME YTELSER: Den kompressormatede sekseren yter 333 hester og sender S4 fra stillestående til 100 km/t på fem sekunder blank. © FOTO: Petter HandelandENORME YTELSER: Den kompressormatede sekseren yter 333 hester og sender S4 fra stillestående til 100 km/t på fem sekunder blank. © FOTO: Petter Handeland

Blafrer herlig i eksosanlegget

Helt fantastisk. Takket være den permanente firehjulsdriften duger den like godt på snøføre hjemme i Norge som til dunking på Autobahn eller aktiv kjøring på strøkne kystveier langs portugals vestkyst.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

S4 oppleves uhyre potent på veien, men skal man utforske grensene må man ta den med seg på bane – og selv da er sjansen stor for at du finner dine egne grenser lenge før bilens.

Uten å være ubehagelig stiv over ujevnheter i veibanen er veigrepet meget godt. Responsen i styring, gass og brems er helt prima, og dobbeltklutsj-kassen helt fenomenal med sine lynkjappe girskift.

Ved aktiv kjøring anbefales det å bruke padleårene bak rattet, og man blir fort smittet av “giresyken” når det blafrer herlig i eksosanlegget ved opp- og nedgiring.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lettkjørt og rask

V-sekseren med tre liters slagvolum har pustehjelp av en kompressor og yter 333 hester og 440 Nm som er fulltallige ved henholdsvis 5500 o/min og ved lave 2200 o/min. Den har med andre ord et meget bredt arbeidsregister, så det mangler ikke på kraft og respons selv på lavt turtall.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er et skikkelig sekservræl som fyller kupeen på vei opp mot rødmerkingen ved 7000 o/min. Audi lover 0–100 på fem sekunder blank og toppfarten er sperret ved 250 km/t. Oppsiktsvekkende er det også at de har klart å senke forbruk og utslipp med nesten 20 % i forhold til forrige modell som kom i 2008. Den gang med et forbruk ved blandet kjøring på 0,97 l/mil, nå med 0,81 l/mil og 190 gram CO2 per km.

TYPISK AUDI: Interiøret er i ypperste klasse. Sportstolene i skinn har god støtte og materialkvaliteten helt topp. © FOTO: AudiTYPISK AUDI: Interiøret er i ypperste klasse. Sportstolene i skinn har god støtte og materialkvaliteten helt topp. © FOTO: Audi

Fortsatt kostbar

S4, som også kommer som stasjonsvogn, har like godt familiealibi som resten av A4-flåten. Med ytelser og kjøreegenskaper som en real sportsbil er den uten tvil blant de råeste familiebilene som er å oppdrive.

Dessverre er norske avgiftsregler slik at jo mer moro man vil ha, jo dyrere er det. Takket være lavere forbruk og utslipp er S4 blitt rimeligere enn forgjengeren, men er fortsatt en kostbar kjerre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsk importør, Harald A. Møller forteller at prisen går ned 60.000 kroner og at S4 sedan vil koste fra 1,1 million kroner, noe som er på nivå med bøllete Opel Insignia OPC med sine 325 hk.

Veldig mye penger, men så får man også en bil som kan brukes til alt fra å kjøre unger til barnehagen til å slippe udyret i seg løs på bane.

Les også:

Alt du vil vite om BMW M5

Her kommer det nye fotobokser

De raskeste bilene vi testet i 2011