Mercedes SLMed vindusviskere som skapt for norsk møkkavinter

VISKER: SL kommer et Magic Vision Control - et nytt og intelligent viskersystem. © Daimler AG
VISKER: SL kommer et Magic Vision Control - et nytt og intelligent viskersystem. © Daimler AG
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Mercedes SL er blitt lettere og råere - og har vindusviskere som skapt for norske forhold.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nye lekre Mercedes-kabrioleten SL har det Mercedes kaller MAGIC Vision Control er en nytt viskersystem med vannkanaler integrert i viskerne.

Det har man sett før, men i dette systemet åpnes vannkanalene med viskernes retning, noe som skal gi minimalt med vannsprut som reduserer sikten.

For første gang er også oppvarmede viskerblader å finne i en bil, ifølge Mercedes. Det skal hindre at snø og is fester seg til bladet. Varmefunksjon gir også varmt vann i kanalene, som skal fungere selv ved lave temperaturer.

Viskersystemet skulle med andre ord være som skapt for norske forhold, men kommer dessverre i en bil som for øvrig verken er særlig praktisk eller gunstig priset.

Nytt er også et FrontBass-system som utnytter tomrommene i aluminiumskonstruksjonen foran til basshøyttalerne. Dette skal ifølge Mercedes gi konsertsal-lyd - selv med taket nede. Begge nyvinningen er standard på SL.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nesten bare aluminium

Nye SL er den første serieproduserte bilen i Mercedes-familien som nærmest utelukkende består av aluminium. Kun svært få komponenter består av andre materialer. Blant annet er stålrør integrert i A-stolpene av sikkerhetsmessige grunner.

Det nye aluminiumskarosseriet veier rundt 110 kilo mindre enn stål-forgjengeren, og gir også et langt stivere karosseri enn stål. Det er gunstig for kjøreegenskapene.

- Resultatet er merkbar. Mindre vekt betyr mer dynamikk og mindre forbruk, hevder Dr Thomas Rudlaff, ansvarlig for aluminiumsproduksjonen hos Mercedes-Benz.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

SL: Lengre, bredere og råere. © Daimler AGSL: Lengre, bredere og råere. © Daimler AG

Like rask som SL 63 AMG

Nye SL kommer med BlueDIRECT-motorer. De er kraftigere, men samtidig opptil 29 prosent mer økonomiske enn motorene i utgående generasjon.

Toppmodellen er SL 500 med en 4,6 liters V8-motor. Den yter 435 hk, noe som er 12 prosent mer enn i 5,4 literen hos forgjengeren. Mercedes hevder at drivstofforbruket er redusert med opptil 22 prosent. Samtidig har dreiemomentet økt fra 530 Nm til 700 Nm - en gevinst på 32 prosent. SL 500 gjør 0-100 km/t på 4,6 sekunder. Det er like raskt som SL 63 AMG.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nye V6-motoren i SL 350 utvikler 306 hk og et dreiemoment rundt 370 Nm. Et forbruk på 0,68 liter per mil skal i teorien være mulig. 0-100 km/t går unna på 5,9 sekunder.

SL 500 veier rundt 125 kilo mindre enn forgjengeren, mens SL 350 er cirka 140 kilo lettere. SL-nyheten er også fem centimeter lengre enn forgjengeren og hele 5,7 centimeter bredere. Det gir klasseledende plass og komfort, ifølge Mercedes.

Les også:

Se, en helt ny BMW

Se hvem som kaster klærne i Pirelli-kalenderen

10 supre bruktbiler som duger på vinterføre