FORD TRANSIT CONNECT:Bringer varene lydløst
For miljøet kan elektriske varebiler bli vel så viktige som elektriske personbiler de nærmeste årene.
– Dette er bilen for byer med lange bilkøer, kollektivfelt og vanskelige parkeringsforhold, sa informasjonssjef Stian Gihle da vi for ett år siden prøvekjørte elektriske Peugeot i-On i nærområdene til Paris. i-On er tvillingbroren til Citroën C-Zero og Mitsubishi i-MiEV, og alle tre bygges av Mitsubishi i Japan.
Senere skulle det vise seg at Gihle skjøt blink med uttalelsen. For ikke noe sted i verden er det slik rift om de elektriske bilene enn i Norge. Forklaringen ligger naturligvis i de statlige insentivene: Elbilene subsidieres til takantennen og har fordeler ute på veien som produsenter av vanlige biler bare kan drømme om.
Det var likevel ikke Peugeot, men Mitsubishi som skulle komme til å vinne kampen om elbilkjøperne. Så langt i år har Mitsubishi levert to av tre nysolgte elbiler.
Nå hardner konkurransen til og virker slik konkurranse skal virke. For om Mitsubishi har priset sin lille i-MiEV høyt og skummet fløten av elbilmarkedet, tvinger Nissan med nyheten Leaf nå Mitsubishi til å sette ned prisen. Mitsubishi svarer med prisreduksjon på totalt 32.000 kroner.
Ser det an
Når noen lykkes, så taper andre. Norske Think gikk konkurs i sommer, og for få uker siden bråstoppet Buddy i skifteretten. Nå diskuterer Citroën om det i det hele tatt er noen vits i å fortsette med elektriske biler i Norge.
– Vi har aldri satset tungt på C-Zero. Om vi skal fortsette, er oppe til diskusjon, men noen beslutning er ikke tatt, sier informasjonsdirektør Vigdis Dahlseide hos den norske Citroën-importøren.
Peugeot-importør Bertel O. Steen (BOS) har en noe mer offensiv holdning til problemet. De har ikke bare senket prisen på i-On til omtrent samme nivå som i-MiEV, men utvidet samtidig garantien til å gjelde til fem år/120.000 kilometer.
– Det er ingen hemmelighet at elbilsatsingen så langt ikke har vært noen butikk for BOS. Så markedet bestemmer hva vi gjør. Er ikke bilen salgbar, vil også vi vurdere å droppe den. Vi håper derimot at senket pris og utvidet garanti skal gi i-On et løft, sier informasjonssjef Stian Gihle.
Norske tall
Ved inngangen til november var det solgt 1433 elektriske biler i Norge:
1. Mitsubishi I-MiEV930 (64,9 %)
2. Citroën C-Zero184 (12,8 %)
3. Peugeot i-ON147 (10,3 %)
4. Think City133 (9,3 %)
5. Tesla24 (1,7 %)
6. Nissan Leaf15 (1,0 %)
Det lave salgstallet for Leaf skyldes at bilen akkurat er introdusert i Norge. Bransjeprognoser tyder på at neste års elbilkamp kommer til å stå mellom nettopp Nissan og Mitsubishi.
Dette er de viktigste elbilfordelene:
* Ingen engangsavgift
* Ingen moms på bilen
* Kan kjøres i kollektivfeltene
* Ingen bom-/tunnelavgifter på offentlige veier
* Gratis å parkere på offentlige parkeringsplasser
* Bilen gratis på riksveiferger
* I mange tilfeller gratis å lade
* Beskjeden årsavgift
* Redusert firmabilskatt
Det finnes nå over 3000 ladepunkter i Norge.
Allerede for flere år siden hevdet Fords daværende salgs- og markedsdirektør i Europa, nordmannen Ingvar Sviggum, at den elektriske varebilen ville bli viktigere enn elpersonbilen i miljøkampen – fordi varebilene brukes i de tettest befolkede områdene.
– Vi ser for oss strenge reguleringer for bilkjøring i slike områder i fremtiden, hevdet Sviggum.
Først ute
Godt kjent med miljøpolitisk tankegang har Ford nå, som første store bilprodusent, utviklet en helelektrisk nærdistribusjonsvarebil sammen med Azure Dynamics. Først neste år har Renault sin bil på plass.
Les også: Elbilen som ikke går tom for strøm
Insentivene, pluss den betydelige interessen for elektriske biler og den godt utbygde infrastrukturen, gjør Norge til et høyaktuelt testland for biltypen. Før den offisielle lanseringen av Fords elvarebil rullet derfor allerede 50 biler i Norge, de fleste av dem i Oslo-området.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDobbelt så dyr
Den store usikkerhetsfaktoren knyttes til prisen. De elektriske personbilenes suksess i Norge ligger ikke bare i muligheten til å kjøre i kollektivfeltene og slippe unna bomavgiftene, men også i det faktum at bilene fritas for alle former for kjøpsavgifter til staten, moms inkludert. Det gjør elbilene konkurransedyktige på pris i forhold til vanlige biler.
Det samme konkurransefortrinnet gjelder ikke for elvarebiler, fordi vanlige varebiler på grønne skilt i utgangspunktet skattes lavt. Så når Ford forlanger rett under 400.000 kroner for en Transit Connect EL levert med vinterhjul og grønne skilt, så er prisen det dobbelte av hva den koster med dieselmotor. Leasingprisen eks. mva. oppgis til 6900 kroner for 48 måneder/60.000 kilometer.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Overlegen elbil-seier
Anders Gadsbøll, salgsdirektør for Ford-forhandler RøhneSelmer, minner om at selv om anskaffelseskostnadene er høye, så er driftskostnadene nærmest ubetydelige. Han påpeker også at eieren – avhengig av kjørelengde – kommer til et punkt der elbilen også i sum vil være mer lønnsom enn dieselbilen. Men da snakker vi om eie-/leasingtid fra fem år og mer.
Artikkelen fortsetter under annonsenI bussfilen
Gadsbøll legger ikke skjul på at mange av de samme insentivene som gjør elpersonbilen attraktiv, også gjelder for varebiler. Så selv om Ford ser på de store byene som viktigst for elektriske varebiler, vil også goder i form av tilgang til kollektivfeltene, fritak for bomavgift, gratis på ferjer, gratis parkering og lav årsavgift spille en viktig rolle i valget mellom diesel og strøm.
– Selger vi 300 biler i året på landsbasis er det bra, selger vi 400 er det strålende, sier Gadsbøll. Han medgir at den økonomiske bæreevnen for elbilprosjektet ligger på 200 biler i året.
Om selve bilen: Standard varebil bygd av Ford i Tyrkia og ombygd til eldrift i England. Laster 510 kilo og 3,7 kubikkmeter. Motorens dragkraft: 158 til 235 Nm. Rekkevidde fra 80 til 130 km avhengig av føre, temperatur og kjørestil. Bil og batterier garanteres i fem år/100.000 km. Garantien kan utvides til åtte år/160.000 km. Batteriene er bygd for å vare hele bilens levetid og ha 80 prosent kapasitet etter ti år. Ved 10 A lades bilen på ca. 10 timer, ved 16 A forkortes ladetiden til ca. seks timer. Bilen kan ikke hurtiglades.