Meny

Elektrisk supersportsbil

På strøm: Elektrisk sportsbil fra Mercedes. (FOTO: Øivind Skar)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mercedes-Benz har bestemt seg for å produsere en elektrisk og helt utslippsfri variant av supersportsbilen SLS.

Som en av ytterst få i verden kjørte vi sist sommer den elektriske prototypen av supersportsbilen Mercedes SLS med navnet AMG E-Cell. Prøvekjøringen fant sted på Atlanterhavsveien utenfor Kristiansund som et ledd i produsentens bestrebelser på å teste ut markedet for slike biler.

Allerede da var det overveiende sannsynlig at bilen ville bli satt i produksjon. Nå er det klart at så skjer, og at bilen lanseres i 2013. Og årsaken er klar: Mercedes ønsker å møte konkurransen fra andre som også jobber med elektriske sportsbiler, samt fra Tesla som har høstet stor suksess med sin roadster basert på britiske Lotus.

Når det gjelder ytelser, står ikke den batteridrevne varianten av SLS med firehjulsdrift noe tilbake for bensinvarianten. Forskjellen ligger i at E-Cell knapt gir fra seg en lyd og er fullstendig utslippsfri. Derfor oppleves akselerasjonen enda voldsommere. Prototypen kunne kjøres – med normal fart – rundt 150 kilometer før behovet for stikkontakt meldte seg. Målet til Mercedes-Benz er å øke rekkevidden til 200 kilometer når bilen settes i serieproduksjon.

På grunn av elmotorens karakter med maksimalt drag ved oppstart, egner elektriske motorer seg godt i sportsbiler. Eksempelvis akselererer SLS E-Cell til 100 km/t på under fire sekunder og til 200 km/t på 11 sekunder. Bensinvarianten gjør ikke øvelsen bedre. Siden det norske avgiftssystemet favoriserer elbiler, er interessen for SLS E-Cell stor i Norge. Men selv uten avgifter blir SLS E-Cell kostbar, sannsynligvis svært kostbar.

Motor
Populært