Mystiske Stig Bareksten danket ut milliardkonsern som Pernod Ricard og Diageo

MELDTE PASS I SISTE LITEN: Stig Bareksten måtte på en tv-innspilling sammen med Arne Hjeltnes. Dette skal vises på 400 tv-kanaler i USA. Bareksten har gjort flere slike stunt, blant annet med Lonely Planet hvor han markedsfører både Norge og egen gin.
MELDTE PASS I SISTE LITEN: Stig Bareksten måtte på en tv-innspilling sammen med Arne Hjeltnes. Dette skal vises på 400 tv-kanaler i USA. Bareksten har gjort flere slike stunt, blant annet med Lonely Planet hvor han markedsfører både Norge og egen gin. Foto: Oss Craft Distillery

Et lite selskap som holder til i enden av rullebanen på Flesland har slått ut internasjonale milliardkonsern som Diageo og Pernod Ricard i kampen om verdens beste gin.

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Lørdag.

– Det er nok en fordel at vi ikke kommer fra bransjen, sier Hans Petter Eikeland.

Han snakker om brennevinbransjen. Selskapet heter OSS Craft Distillery og et av varemerkene er Bareksten Spirits. Det som begynte så smått for syv år siden i Bergen, er blitt en vaskeekte Espen Askeladd-historie. Nå er Bareksten etter sigende det mest prisvinnende brennevins-varemerket i verden med over 70 priser. I London stakk de nylig av med en rekke seiere som blant annet Gin Of The Year og den gjeveste utmerkelsen The Spirit Of The Year. Med i konkurransen var 2.500 ulike brennevinsprodukter som whisky, vodka og tequila. 770 av dem var gin, og her fikk Bareksten 98 av 100 poeng.

– Så vidt vi det har dette aldri skjedd tidligere, sier Eikeland.

KUNSTNER: Stig Bareksten beskrives som en kunster på samme måte som Odd Nerdrum. Foto: Oss Craft Distillery
KUNSTNER: Stig Bareksten beskrives som en kunster på samme måte som Odd Nerdrum. Foto: Oss Craft Distillery

Bareksten har til sammen vunnet dobbelt gull fire ganger i det som omtales som et slags uoffisielt verdensmesterskap: San Francisco World Spirit Competition. Alle 43 dommerne mente Bareksten sto til gull. Det gir den høyeste utnevnelsen Dobbelt Gull.

– Vi har stort sett gjort rent bord, men aldri så rent bord som i London i år. Å slå ut samtlige 2.500 konkurrenter i alle brennevinsklasser er helt rått. Vi, noen få nordmenn som holder til på den andre siden av rullebanen på Flesland, slo ut internasjonale milliardkonsern som Pernod Ricard og Diageo, sier Morten Dale.

SOM EN EVENTYRFIGUR: Stig Bareksten holder på mystikken, det urnorske og litt skumle, mørke. Foto: Oss Craft Distillery
SOM EN EVENTYRFIGUR: Stig Bareksten holder på mystikken, det urnorske og litt skumle, mørke. Foto: Oss Craft Distillery

Bakgrunn fra finans og olje

Det skal være sikkert og visst at Eikeland og Dale ikke kommer fra bransjen. Dale har bakgrunn fra finans og har blant annet jobbet i meglerhus med kapitalinnhenting.

Han var også med å etablere 7 Fjell Bryggeri i Bergen. Eikeland har bakgrunn fra olje og gass, har jobbet offshore og parallelt med dette vært investor. Han var også medgründer av AGR Group og tok det på børs i sin tid.

Eikeland kjøpte også halvparten av selskapet Låsservice i Bergen, som igjen ble kjøpt opp av Assa Abloy etter få år. Etter Herman Friele er Eikeland nest største eier i 7 Fjell Bryggeri og største aksjonær i Bareksten.

INGEN BAKGRUNN FRA BRANSJEN: Gründerne Morten Dalen (t.v) og Hans Petter Eikeland har bakgrunn fra hhv. finans og olje. Foto: Foto: Hilde Oreld / Finansavisen
INGEN BAKGRUNN FRA BRANSJEN: Gründerne Morten Dalen (t.v) og Hans Petter Eikeland har bakgrunn fra hhv. finans og olje. Foto: Foto: Hilde Oreld / Finansavisen

– Vi så at det var en klar trend i markedet for mer enn øl, og gin vokser helt spinnvilt. I Norge er markedet doblet siden 2019, og på verdensbasis skal Craft Spirit-markedet nesten tidobles fra 15 milliarder dollar i fjor til 115 milliarder dollar i 2030, sier Eikeland.

Bareksten står nå for halvparten av all norskprodusert gin som selges på Vinmonopolet. Det Norske Brenneri er nest størst med rett under 30 prosent av markedet, og markedsandelen til Anora (tidligere Arcus) er på litt over to prosent.

– Hva er historien?

– Vi startet i 2015 og jobbet i nesten to år med merkevare, design, kommunikasjon og historiefortelling før vi kjøpte utstyr og startet produksjon, forteller Dale.

Da dette var klart, kontaktet de Stig Bareksten, en av verdens fremste destillatører, som har vunnet priser over hele verden. Den tidligere norgesmesteren i bartending har jobbet for kjente merkevarer som The Macallan Whiskey og The Famous Grouse. Bareksten er nå sjefdestillatør og daglig leder i Oss Craft.

– Stig finner inspirasjon svært lokalt. Han plukker urter i veikanten rundt destilleriet og blomster fra kirsebærtrærne rundt Lille Lungegårdsvannet. 18 av de 26 urtene er plukket lokalt, sier Eikeland.

HÅNDVERK: Skrelling av lime. Skallet brukes i Bareksten Botanical Gin. Foto: Hilde Oreld / Finansavisen
HÅNDVERK: Skrelling av lime. Skallet brukes i Bareksten Botanical Gin. Foto: Hilde Oreld / Finansavisen

Satser tungt på eksport

På destilleriet sitter en ung mann og skreller lime. Limeskallet brukes i produksjonen av Bareksten Botanical Gin.

– Stig ligger våken midt på natten og har et lite destilleringsapparat hjemme. Han våkner om natten og bare prøve en ny idé med noen urter. Noen dager etter at ansettelsesavtalen var underskrevet, ringte han Petter og fortalte hvorfor han måtte ha et slikt apparat. Han er en ekte kunstner, akkurat som Odd Nerdrum, sier Dale.

– Stig ser ut som en mørk mann i skogen som kommer fra «Ringenes herre». Alle utlendinger digger den looken. Her kjører vi ikke fjord, fjell og blonde damer. Det urnorske, mørke og mystiske skaper interesse, fortsetter Eikeland.

– Selger dere utenlands?

– Rundt halvparten er eksport. Markedene med høyest vekst er Italia, Tyskland og Sveits. Vi er på Amazon i Tyskland og det har tatt av. Nå skal vi teste ut Amazon i Storbritannia også, og totalt har vi et internasjonalt team på fire ansatte.

HADDE ET KRAV FØR ANSETTELSE: Stig Bareksten måtte ha et lite destilleringsapparat hjemme, slik at han får prøvd ut sine ideer med én gang. Foto: Oss Craft Distillery
HADDE ET KRAV FØR ANSETTELSE: Stig Bareksten måtte ha et lite destilleringsapparat hjemme, slik at han får prøvd ut sine ideer med én gang. Foto: Oss Craft Distillery

Selskapet omsatte for rundt 30 mill. kroner i fjor og regner med å legge på mellom 10 og 15 millioner kroner i år. Hittil i år har veksten vært på over 60 prosent. Bunnlinjen har vært positiv i noen år.

Til nå har selskapet hentet inn 60 millioner kroner i egenkapital siden oppstarten. De vurderer nå å hente inn opptil ytterligere 50 millioner kroner for å investere i nye lokaler, styrke organisasjonen og få helautomatiske tappelinjer og flasking for å møte den økende etterspørselen.

– Vi har fokus på topplinjevekst med kontroll på likviditeten. Med den veksten vi har nå vurderer vi derfor å styrke selskapets kapitalbase ytterligere, sier Dale.

MERITTERT: Bareksten skal, etter sigende være verdens mest prisvinnende brennevinsvaremerke med over 70 priser. Foto: Foto: Hilde Oreld / Finansavisen
MERITTERT: Bareksten skal, etter sigende være verdens mest prisvinnende brennevinsvaremerke med over 70 priser. Foto: Foto: Hilde Oreld / Finansavisen

– Hvilke ambisjoner har dere?

– Det er vanskelig å si, for hvis det først løsner i et marked, som for eksempel i et nytt land eller en stat i USA, tar det så ekstremt av. Om to til tre år burde vi omsette for mellom 300 og 500 millioner kroner. Ambisjonen er også å gjøre det bedre enn forrige måned hver eneste måned. Vi har kontroll på nedsiden. Oppsiden kan være enorm, fortsetter den tidligere finansmannen og legger til:

– Etter at smak og design er på plass, handler dette kun om distribusjon.

Bareksten Botanical Gin finnes på hoteller som The Hub, The Thief og Grand Hotel. Eller hos «alle», som Dale sier.

Ginen er også tatt inn på noen av verdens mest kjente restauranter og hoteller som Noma, Nobu og Gordon Ramsey, og flaskene har vunnet flere designpriser.